Sökning: "High school vocational programs"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden High school vocational programs.

  1. 1. Samhällskunskapsundervisning och nationalism : En studie om fyra lärares erfarenheter, begrepps­användning och didaktiska överväganden i undervisning om nationalism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Sebastian Ridderskans; [2023]
    Nyckelord :nationalism; naturalized axioms; civics; citizen education; social science; social studies; second order concepts of Social Science; common-sense notions; nationalism; naturaliserade axiomer; samhällskunskap; samhällskunskapsundervisning; samhällsvetenskapligt ämneskunnande; sunt förnufts-uppfattningar;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur fyra gymnasielärare i samhällskunskap reflekterar över nationalism i deras undervisning. Fenomenet nationalism går att förstå som ett såväl snävt som brett begrepp och i denna studie intervjuas lärarna om hur de upplever att nationalism förekommer i deras undervisning som kunskap, perspektiv, fenomen och didaktisk utmaning. LÄS MER

  2. 2. "Var är dom?" : En intervjustudie om lärarnas syn på frånvaro i idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Simon Wetterstrand; [2023]
    Nyckelord :Absence; Motivational work; Motvating factors; Physical Education; Physical Education Teacher; Vocational programs; Frånvaro; Idrott och hälsa; Idrottslärare; Motivationsarbete; Motivationsfaktorer; Yrkesprogram;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att försöka få en djupare förståelse för hur frånvaron ser ut i ämnet idrott och hälsa inom yrkesförberedande program och även hur idrottslärarna arbetar med motivationsarbete. Efter egna observationer under min VFU-period så såg jag en tydlig skillnad i frånvaro mellan dem olika programtyperna vilket blev än mer tydligt efter tillgång till en frånvarolista. LÄS MER

  3. 3. Läsundervisning i engelska på gymnasiets yrkesprogram : En kvalitativ intervjustudie utifrån lärar- och elevperspektiv

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Michaela Cedergren; [2023]
    Nyckelord :English; Teaching reading; Motivation; High school vocational programs; Engelska; Läsundervisning; Motivation; Gymnasiets yrkesprogram;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vad som kan ha betydelse för läsundervisningeni engelska på gymnasiets yrkesprogram. Anledningen till att yrkesprogram har valts fördenna studie beror på att det verkar finnas ett stort läsmotstånd på dessa program, och det är svårt att hitta tidigare forskning om just yrkeselever. LÄS MER

  4. 4. Skrivaktiviteter och möjliga skrivdiskurser i Svenska 1, på två av gymnasiets yrkesförberedande program

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Jenny Edlund; [2022-03-23]
    Nyckelord :writing teaching; writing education; writing skills; writing discourse; vocational programmes;

    Sammanfattning : Aim: The purpose of the thesis's study is to map and analyze the activities for writing that student encounter during a school year in Swedish 1, in two different classes, on two different vocational preparation programs in high school: The construction programme and the Children's and Leisure Programme. Furthermore, the aim is to investigate possible writing discourses which can be distinguished in the writing activities students encounter. LÄS MER

  5. 5. Mångbegåvad och ansvarstagande eller specialiserad och teknisk? : En empirisk studie om gymnasiereformen 2011s effekt på könsskillnaderna i gymnasievalet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Linda Granström; [2022]
    Nyckelord :Differece-in-Differance; Roy model; segregation index; Gender theory; HEED; STEM; Difference-in-Difference; Roy-modellen; Segregationsindex; Genusteori; HEED; STEM;

    Sammanfattning : Könsskillnaderna inom utbildning- och arbetsmarknaden har konsekvenser för såväl individer som samhället i stort. Gymnasievalet är den tidigaste platsen där könssegregeringen mellan killar och tjejer kan uppstå. LÄS MER