Sökning: "NIU gymnasium"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden NIU gymnasium.

  1. 1. Vad gör att elever söker sig till och stannar kvar på nationella idrottsutbildningar

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi; Umeå universitet/Idrottshögskolan vid Umeå universitet

    Författare :Gustav Broadhall; Amadeus Nordström; [2023]
    Nyckelord :sport high school; interrupted studies; Niu; handball; floorball; elitidrottsgymnasium; studieavbrott; Niu; handboll; innebandy;

    Sammanfattning : Detta arbete letar efter vilka faktorer som får elever att söka sig till samt slutföra sinNationella Idrottsutbildningar (Niu) inom sin valda idrott. Detta kan sedan användas inomföreningar för att få spelare att stanna kvar inom både föreningen och i vissa fall idrotten. LÄS MER

  2. 2. Idrottsmiljöfaktorer som främjar talangutveckling : NIU- elevens upplevelse

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Donna Berglund; Fanny Wallén; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar:  Studien syftar till att undersöka elevers upplevelse av tillgängligheten utav idrottsmiljöfaktorer som främjar talangutveckling på Nationellt godkänd idrottsutbildning (NIU) i Stockholms län. De frågeställningar som studien besvarar är:  Vilka idrottsmiljöfaktorer, som främjar talangutveckling, skattar NIU-eleverna högst och lägst? Finns det en skillnad i upplevelsen av idrottsmiljöfaktorer mellan lag- och individuella idrottare på NIU-gymnasium?  Metod:  Studien använder en kvantitativ ansats och datainsamlingsmetoden skedde med hjälp av en enkät. LÄS MER

  3. 3. Samarbetet mellan NIU och fotbollsklubbar : Hur fungerar Stockholms NIU-skolor med inriktning fotboll?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik

    Författare :Daniel Eliasson; Henrik Sätre Isberg; [2023]
    Nyckelord :fotboll; NIU; tränarlänkfotboll;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med undersökningen är att få undersöka hur NIU gymnasieskolor i Stockholm och i närområdet till Stockholm fungerar och samarbetar med fotbollsföreningar. För att försöka nå studiens syfte kommer följande frågeställningar att genomsyra uppsatsen. LÄS MER

  4. 4. Träningsbelastningen hos handbollsspelare på NIU-gymnasium : En kvalitativ studie om träningsbelastning och samarbetet mellan instruktör och klubblagstränare

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik

    Författare :Emma Sandström; Ericson Victor; [2022]
    Nyckelord :NIU; träningsbelastning; samarbete; handboll; ungdom; damer; tränarlänkhandboll;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka hur kvinnliga elever som gick andra året på NIU-gymnasium i Stockholm, med inriktning handboll upplevde sin träningsbelastning och hur de upplevde att samarbetet mellan NIU-instruktör och klubblagstränare fungerar. Avslutningsvis var syftet även att undersöka hur eleverna upplevde sin vardag. LÄS MER

  5. 5. Selektering och urvalsprocessen inom elitidrott, hur upplevs den i praktiken av elever/spelare : en kvalitativ studie inom fotboll och ishockey

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :David Dottemar; Johan Ek Johansson; [2022]
    Nyckelord :Selection; Selection football; Selection ice hockey; PG Fahlstrom; Elite investment; Selektering och urval; Selektering fotboll; Selektering ishockey; PG Fahlström; Urval; Elitsatsning; Selektering;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med studien är att utforska hur elever/spelare resonerar kring sina upplevelser om urval och selekteringsprocessen inom NIU-gymnasium samt elitidrott (fotboll och ishockey) på manliga ungdomssidan från 16 år och uppåt. Syftet är vidare att belysa vilka egenskaper elever/spelare upplever är viktigast vid uttagningsprocessen. LÄS MER