Sökning: "Pedagogiska insatser"

Visar resultat 21 - 25 av 255 uppsatser innehållade orden Pedagogiska insatser.

  1. 21. "Skolan är inte anpassad till barn som inte följer strömmen" : Barns och föräldrars delaktighet i upprättandet och uppföljningen av åtgärdsprogram.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Emma Lennholm; [2023]
    Nyckelord :Individual education plan IEP ; Participation; Childrens participation; Parents participation; Power; Åtgärdsprogram; Delaktighet; Barns delaktighet; Föräldrars delaktighet; Makt;

    Sammanfattning : As soon as the school realise that a student has special needs, they must make an Individual educational plan (IEP). When the IEP is made both child and parents should participate according to Swedish educational law and United Nations Convention on the Rights of the Child. LÄS MER

  2. 22. ”Det blir inte bättre, det blir bara mer” - Specialpedagogik i fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Mikael Dela Victoria; Olivia Alexandersson; [2022-03-17]
    Nyckelord :Fritidshem; specialpedagogik; elever i svårigheter; diagnoser; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv; gruppstorlekar;

    Sammanfattning : I vår studie har vi valt att fokusera på de elever som anses vara i svårigheter i fritidshemmet. Det är ett område där forskningen är begränsad och vårt syfte var således att bidra med specialpedagogisk kunskap till det fritidspedagogiska fältet. LÄS MER

  3. 23. Lust och kunskap som förutsättning : Lärares och speciallärares arbete med läsinlärning för elever i lässvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Hanna Remblegård; [2022]
    Nyckelord :Students in reading difficulties; desire to learn; teacher skills; reading learning; early intervention.; Elever i lässvårigheter; lust att lära; lärarskicklighet; läsinlärning; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractRemblegård, Hanna (2022). Lust och kunskap som förutsättning - Lärares och speciallärares arbete med läsinlärning för elever i lässvårigheter. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 24. ”Needles! I´m scared of the needles” : En systematisk litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Omvårdnadsforskning

    Författare :Mathilda Lamberg; Ylva-Li Gunnerholm; [2022]
    Nyckelord :Anestesisjuksköterska; Patient; Stickrädsla; Lidande;

    Sammanfattning : Bakgrund: Intravenös kanylering och inläggning av perifer venkateter är den mest förekommande proceduren inom sjukvården. I Europa lider 20–30% av vuxna individer av stickrädsla eller nålfobi, vilket innebär att det yttrar sig i en rädsla att se kanyler, nålar och sprutor eller känna ett införande av en nål i kroppen. LÄS MER

  5. 25. Digitala verktyg i läs- och skrivundervisningen : En kvalitativ observations- och intervjustudie gällande de digitala verktygens användning i den ordinarie undervisningen för elever i årskurs två

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ellenor Sundberg; Ida Strandell; [2022]
    Nyckelord :Pedagogiska insatser; digitala verktyg; kompetensutveckling; läs- och skrivundervisning; ett designteoretiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur digitala verktyg används i läs-och skrivundervisningen och vilka faktorer som avger omfattningen av användandet i årskurs två på tre olika skolor i samma kommun samt om och hur kompetensutveckling erbjuds till lärare i förskoleklass till årskurs tre. För att samla data till studien har vi genomfört tre stycken intervjuer och observationer. LÄS MER