Sökning: "Pedagogiska insatser"

Visar resultat 16 - 20 av 255 uppsatser innehållade orden Pedagogiska insatser.

  1. 16. Sámegiella gollegiella? : Kartläggningsmaterial och pedagogiska insatser vid lässvårigheter i nordsamiska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Marja Labba; [2023]
    Nyckelord :flerspråkighet; nordsamiska; kartläggning; läsutveckling; lässvårigheter; urfolksperspektiv;

    Sammanfattning : This study investigates how teachers work with mapping and pedagogical interventions in reading in Swedish and Northern Sámi, which interventions are carried out when reading difficulties are suspected, and what challenges the teachers identify in terms of mapping and pedagogical interventions in case of reading difficulties in Swedish and Northern Sámi. The method used in the study was interviews with active teachers in a Sámi school, that teach Swedish or Sámi. LÄS MER

  2. 17. Tidiga samordnade insatser i förskolan : En kvalitativ studie om arbetet med en samverkansmodell, ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Emelie Örtegren; Frida Zackrisson; [2023]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; specialpedagogik; relationellt perspektiv; föräldrasamverkan; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Förskolan utgör en viktig roll i att möjliggöra tidiga insatser för en god och likvärdig uppväxt (SOU 2020:46). I denna studie undersöks en tvärprofessionell samverkansmodell för tidiga insatser som kallas Samverkan för Barnets Bästa (SBB)1. LÄS MER

  3. 18. Samråd : -en del i arbetet med Skolverkets garanti för tidiga stödinsatser i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Helena Gelfgren; Pia Hörnkvist; [2023]
    Nyckelord :samverkan; Läsa; skriva; räkna- en garanti för tidiga stödinsatser; bedömning; kartläggning; specialpedagogisk kompetens;

    Sammanfattning : Garantin för tidiga stödinsatser, eller Läsa-, skriva-, räknagarantin som den även kallas, är en reform som infördes i skollagen inför läsåret 2019/2020. Syftet var att tidigt upptäcka och sätta in stödinsatser för elever i de yngre skolåren. LÄS MER

  4. 19. Sambandens betydelse för att förstå och hantera problematisk skolfrånvaro : Specialpedagogen som brobyggare i organisationen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Katarina Selin; Jessica Milkewitz; [2023]
    Nyckelord :Närvaroproblem; Problematisk frånvaro;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien är att problematisk skolfrånvaro är en angelägen fråga inom skolvärlden. Det påverkar många elever och deras möjligheter till lärande och personlig utveckling. När elever regelbundet missar skoldagen finns risk för kunskapsklyftor och sociala utmaningar. LÄS MER

  5. 20. En kvalitativ studie om utredningarinför extra anpassningar eller särskilt stöd : -Beskrivningar av den problematiska eleven

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Nina Berge; [2023]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; utredning; diskursanalys; specialpedagogiska perspektiv; anpassningar och stöd;

    Sammanfattning : Skolan har dubbla funktioner, eleverna ska få utvecklas i sin takt efter sina förutsättningar ochbehov samtidigt som alla elever ska nå minst E i slutbetyg. De elever som har svårt att nåkunskapsmålen ska erbjudas specialpedagogiska anpassningar och/eller särskilt stöd. LÄS MER