Sökning: "Pragmatism Dewey"

Visar resultat 6 - 10 av 31 uppsatser innehållade orden Pragmatism Dewey.

  1. 6. Att fostra demokratiska medborgare : Hur lärare möjliggör demokratifostran i ämnet samhällskunskap för årskrurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Ida Westberg; [2021]
    Nyckelord :Teaching democracy; Social science; Democratic mission; teachers percept-ions; Democracy; Active citizens; Demokratiundervisning; Samhällskunskapsämnet; Demokratiuppdraget; Lärares uppfattningar; Demokrati; Aktiva medborgare;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate teachers’ perceptions regarding the task of raising pupils into democratic citizens. Therefore, I will investigate how teachers apply this task in teaching. Research shows that Swedish adolescents to a very small extent engage in democtatic processes, compared to other countries. LÄS MER

  2. 7. Är grundskolans teknikundervisning entreprenörskapsfrämjande? : En intervjustudie om teknikundervisningen i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Hanna Djupman; [2021]
    Nyckelord :Teknikundervisning; entreprenörskapsfrämjande; årskurs 1-3; pragmatism; sätt att arbeta; intervjustudie; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka i vilken omfattning teknikundervisningen i årskurs 1-3 främjar elevers utvecklande av entreprenöriella förmågor utifrån hur lärare beskriver vilket syfte de har, hur de arbetar, vilka möjligheter och begränsningar de upplever samt vad de beskriver som entreprenörskapsfrämjande i undervisningen. Studiens resultat baseras på åtta semistrukturerade intervjuer med lärare med olika bakgrund, erfarenhet och utbildning som är verksamma och undervisar i teknikämnet i årskurs 1-3. LÄS MER

  3. 8. Barns rättigheter i undervisningen : En kvalitativ studie om hur F-3-lärare undervisar om barns rättigheter i ämnet samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Andrada Bujor; LiliaRoss Namroud; [2021]
    Nyckelord :Samhällskunskap; Barnets rättigheter; rättighetsbärare; Mänskliga rättigheter; UNICEF; FN; Human Rights Education; Rättighetsbaserad skola.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få mer kunskap om hur lärare i F-3 kan arbeta systematiskt i ämnet samhällskunskap för att implementera och förankra Barnets rättigheter hos eleverna. Ansatsen är kvalitativ och våra teoretiska perspektiv är pragmatismen och sociokulturella med utgångspunkt John Dewey och Lev Vygotskij. LÄS MER

  4. 9. Den estetiska läraren : En studie om lärares uppfattningar av estetiska lärprocesser i svenskundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Tiina Fjordell; [2020]
    Nyckelord :estetiska lärprocesser; lärare; undervisning; uppfattningar; ämnet svenska;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att samla kunskap om hur lärare beskriver sina uppfattningar av estetiska lärprocesser i undervisningen i svenska. I studien har lärares uppfattningar framförts genom öppna frågor samt eget berättande. LÄS MER

  5. 10. Skolans demokratiuppdrag i undervisningen : Lärares uppfattningar av demokratiuppdraget i samhällskunskapsundervisningen, årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Sarah Bergman; [2020]
    Nyckelord :Demokratiuppdraget; fostransuppdraget; lärares uppfattningar; lärares erfarenhet; samhällskunskapsundervisning; elevers delaktighet;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate teachers’ perceptions of school’s democracy mission, focussing on the subject of social science, with the aim of providing perspectives on the democratic work in school. There is previous research indicating that school’s democracy mission should be integrated in various ways in social science education to provide both knowledge and behavioural training. LÄS MER