Sökning: "Pragmatism Dewey"

Visar resultat 21 - 25 av 31 uppsatser innehållade orden Pragmatism Dewey.

  1. 21. IKT - en resurs för lärande? Sett ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ola Stenqvist; [2016]
    Nyckelord :digital verktyg; elevperspektiv; företagsekonomi; inlärning; IKT; läroprocess; sociala media;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka på vilket sätt eleverna på ekonomilinjen på gymnasiet lär sig med och utan IKT och vilken IKT som skulle kunna främja deras lärande inom ämnet företagsekonomi. I studien undersöks hur IKT kan kopplas till lärande och på vilket sätt det kan vara ett stöd i undervisningen för att stödja elevernas inlärning inom företagsekonomi - sett ur ett elevperspektiv. LÄS MER

  2. 22. Barns delaktighet och inflytande under samlingar i förskolan : En kvalitativ studie ur förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Zlata Omerovic; Maria Samuelsson; [2016]
    Nyckelord :Förskola; delaktighet; inflytande; samling; pragmatism; Dewey;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa förskollärares upplevelser och tankar om barns delaktighet och inflytande under samlingar i förskolan. För att få svar på syftet formulerades två frågeställningar: Vad uppfattar förskollärare som utmanande i arbetet med barns inflytande och delaktighet under samlingar? Vad upplever förskollärare har betydelse för att barns delaktighet och inflytande ska kunna möjliggöras under samlingar? Utifrån studiens frågeställningar skapades tolv intervjufrågor som ställdes till åtta förskollärare under varsin intervju. LÄS MER

  3. 23. Följa upp och synliggöra barns lärprocesser : En kvalitativ studie om hur pedagoger arbetar och resonerar kring hur barns lärprocesser följs upp och synliggörs

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Annelie Westerlund; Emelie Persson; [2015]
    Nyckelord :Pre-school; learning processes; children s learning; Förskola; lärprocesser; barns lärande;

    Sammanfattning : Title: Making learning visible in a preschool setting- A qualitative study of how teachers work and evaluate how children’s learning can be visualized                          Term: Autumn 2015                                                      Author: Emelie Persson and Annelie Westerlund Mentor: Maria Rosén The objective of this study is to examine how two departments at a preschool work specifically to visualize children’s learning processes, both from a Child Perspective and from the Children's Perspective. The purpose is to investigate questions concerning how teachers follow up and visualize the children’s learning process and how preschool teachers evaluate to what extent children's learning processes should be made visible. LÄS MER

  4. 24. Inflytande och gränssättning i förskolan : En undersökning kring hur fem pedagoger förhåller sig till inflytande och gränssättning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Linn Lindholm; Jennifer Lantz; [2014]
    Nyckelord :Influence; boundaries; structure; preschool; educator; children; Inflytande; gränssättning; struktur; förskola; pedagog; barn;

    Sammanfattning : This qualitative study is aimed to find out how teachers at one preschool relate to influence and boundaries. This has been carried out through qualitative interviews whose contents have been analyzed and processed. LÄS MER

  5. 25. Hatar du också matte? : Essä om matematik, konst och motivation med utgångspunkt i ett pragmatistiskt bildningsbegrepp

    Magister-uppsats, Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Petra Lundberg Bouquelon; [2012]
    Nyckelord :Mathematics; didactics; art learning processes; pragmatism; Bildung; teachers education; creativity; improvisation; esthetic learning processes.; Matematik; didaktik; estetiska lärprocesser; konst; lärande; lärarutbildningen; bildning; pragmatism; kreativitet; improvisation.;

    Sammanfattning : Denna essä kan läsas som en reflektion över tre års arbete med och utveckling av estetiska lärprocesser på lärarutbildningen. Även om exemplen är hämtade från matematikdidaktiken rör sig diskussionen huvudsakligen på en mer generell nivå än detta specifika ämne. LÄS MER