Sökning: "Strategi handelsbanken"

Visar resultat 6 - 10 av 21 uppsatser innehållade orden Strategi handelsbanken.

  1. 6. Finanskrisens påverkan på storbankernas VD-ord

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Elin Kedmark; Linnéa Lundeborg; [2018]
    Nyckelord :VD-ord; innehållsanalys; pollyannaeffekten; banker; finanskrisen;

    Sammanfattning : Företagens VD-ord i årsredovisningarna är frivilliga, oreglerade och används av investerare i hög utsträckning vid investeringsbeslut. Syftet med studien var därför att kartlägga hur de svenska storbankerna (Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank) framställer sig själva i VD-orden i årsredovisningarna. LÄS MER

  2. 7. Strategier vid optionshandel med vete : ett finansiellt instrument för att hantera råvarurisk

    M1-uppsats, SLU/Dept. of Biosystems and Technology (from 130101)

    Författare :Henrik Nilsson; Olof Jönsson; [2014]
    Nyckelord :optioner; prissäkring; vete; strategi; råvarurisk; spannmålshandel;

    Sammanfattning : Längre tillbaka i tiden så var lantbrukarna garanterade ett pris för vetet de producerade genom statlig reglering. När marknaden släpptes fri så tillkom prisrisken på det man producerar då marknaden prissätter varan genom tillgång och efterfrågan. LÄS MER

  3. 8. Intern marknadsföring och dess påverkan på fullsortimentsbankers uppfattade konkurrensfördelar : - En fallstudie av Svenska Handelsbanken och Nordea

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskap

    Författare :Arvid Leander; Niklas Hagewald; [2013]
    Nyckelord :Internal marketing; Swedish bank sector; full-service bank; competitive advantages; tools; elements; strategy; Intern marknadsföring; svenska banksektorn; fullsortimentsbank; konkurrensfördelar; verktyg; faktorer; strategi;

    Sammanfattning : Författarna finner att dagens teori saknar tydliga riktlinjer för hur praktiker i den svenska banksektorn bör använda sig av intern marknadsföring. Bristen av en klar definition av begreppet medför svårigheter att applicera teorin på strategiarbetet och använda de verktyg som finns att tillgå i befintlig forskning. LÄS MER

  4. 9. Att förändra ett vinnande koncept : En studie om affärsutveckling på Svenska Handelsbanken AB

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Anette Harby; Johanna Andersson; [2013]
    Nyckelord :Affärsutveckling; Strategi; Kultur; Entreprenörskap; Intraprenörskap; Möjlighetssökande; Verksamhetsplanering; Handelsbanken;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av den föränderliga värld vi lever i och företagens behov av att aktivt möta dessa förändringar genom förnyelse och affärsutveckling har en fallstudie genomförts. Detta med syftet att beskriva Svenska Handelsbanken ABs verksamhet och deras arbete med affärsutveckling för att diskutera hur denna strategi kan utvecklas. LÄS MER

  5. 10. 2013 - Året det vårades för blankning : En empirisk studie av svenska finansiella instituts arbete med blankningsaffärer gentemot sina kunder

    Kandidat-uppsats, Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

    Författare :Billy Bengtsson; Erik Alvarado; [2013]
    Nyckelord :Short-selling; Ban; Regulations; Efficient-market hypothesis; Behavioral finance; Strategy; Blankning; Förbud; Regleringar; Effektiva marknadsteorin; Behavioral finance; Strategi;

    Sammanfattning : Sammanfattning Uppsatsens titel: 2013 – Året det vårades för blankning Datum: 2013-05-21 Uppsats nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi (61-90 hp) Författare: Erik Alvarado och Billy BengtssonHandledare: Sven-Ola CarlssonExaminator: Marita Blomkvist Nyckelord: Blankning, Förbud, Regleringar, Effektiva marknadsteorin, Behavioral finance, Strategi Syfte: Vårt syfte med uppsatsen är att förstå och analysera hur mäklarna samtförvaltare på svenska finansiella institut arbetar med blankning gentemotsina kunder idag. Problemformulering: Hur arbetar mäklare och förvaltare på svenska finansiella institut medblankningsaffärer åt sina kunder?Metod: Metodvalet föll på en kvalitativ studie med en induktiv ansats. LÄS MER