Sökning: "Syftet med undersökningen är att jämföra två läromedel i svenska för årskurs ett i"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Syftet med undersökningen är att jämföra två läromedel i svenska för årskurs ett i.

  1. 1. Effekten av spelliknande incitament på lärande och motivation hos grundskolelever vid användande av digitalt läromedel

    M1-uppsats, KTH/Data- och elektroteknik

    Författare :Sahar Raouf; [2015]
    Nyckelord :Gamification; elementary school; digital learning; motivation; Spelifiering; grundskolan; digitalt läromedel; motivation;

    Sammanfattning : Det finns flertalet användarstudier som pekar på att elever upplever ökad motivation av stegvisa belöningar och incitament som en integrerad del av lärandet. En lösning kan vara att ge poäng som intjänas genom avklarade lektioner och frågor samt belöningsnivåer som dessa poäng låser upp. LÄS MER

  2. 2. Moa kan också kriga mot drakar : En undersökning av två läroböcker i svenska för årskurs ett i grundskolan från 1948 och 1995 ur ett genusperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Helena Wennerström; [2014]
    Nyckelord :jämställdhet; genus; lärobok;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att jämföra två läromedel i svenska för årskurs ett i grundskolan, ett från 1948 och ett från 1995 ur ett genusperspektiv och undersöka huruvida jämställdheten fått ett större genomslag i den modernare läroboken. En innehållsanalytisk metod används och resultatet visar att trots att båda böckerna lever upp till jämställdhetskravet 40-60 när det gäller representation av män och kvinnor i böckerna kan ingen av dem sägas vara jämlik. LÄS MER

  3. 3. Musikens möjligheter i andraspråksundervisning : Kan musik höja motivationen och främja inlärningen i ett SFI-klassrum?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marina Mayer; [2014]
    Nyckelord :Syftet med undersökningen är att jämföra två läromedel i svenska för årskurs ett i;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att jämföra två läromedel i svenska för årskurs ett i grundskolan, ett från 1948 och ett från 1995 ur ett genusperspektiv och undersöka huruvida jämställdheten fått ett större genomslag i den modernare läroboken. En innehållsanalytisk metod används och resultatet visar att trots att båda böckerna lever upp till jämställdhetskravet 40-60 när det gäller representation av män och kvinnor i böckerna kan ingen av dem sägas vara jämlik. LÄS MER