Sökning: "Teachers’ voices"

Visar resultat 1 - 5 av 113 uppsatser innehållade orden Teachers’ voices.

  1. 1. Democracy and Controversial Issues: Preparing students to become global citizens

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Sofie Sandell; Neha Sharma; [2024-03-20]
    Nyckelord :demokrati; kontroversiella frågor; skolutveckling; ledarskap; democracy; controversial issues; school management; leadership;

    Sammanfattning : In an attempt to make tomorrow's generation more democratic and critically aware, Skolverket has given clear instructions of including discussions related to controversial issues in classroom teachings. The thesis has both teachers’ and students’ perspectives of how conscious they are about using this tool. LÄS MER

  2. 2. The Making of My Own Future : Student-centred education for African adult students in a CPIA in Verona, Italy

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Nadia Ricci; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : With the institution of Provincial Centres for Adults’ Education in 2015, Italy has created a new system for adults’ and especially adult migrants’ education, responding to the needs for language alphabetization, higher education for immigrants, and a response to scholastic dispersion. These Centres offer courses for the obtainment of middle school and high school diplomas, and certifications for language proficiency following the regulations of CEFR. LÄS MER

  3. 3. Lärares röster om programmering i matematik på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emira Spahic; [2024]
    Nyckelord :Fenomenografi; matematik; programmering; ramfaktorer; uppfattningar.;

    Sammanfattning : Genom beslutet att integrera programmering i matematikämnet från hösten 2018 ställdes matematiklärarna inför utmaningen att undervisa i ett ämnesinnehåll där de hade begränsade eller inga tidigare programmeringskunskaper. Denna studie utforskar lågstadielärares syn på att integrera programmering i matematikundervisningen och analyserar de möjligheter och utmaningar som påverkar deras pedagogiska arbete. LÄS MER

  4. 4. THE IMPACT OF PLATFORM- BASED DATAFICATION ON PEDAGOGY

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Chukwuemeka Anazia; [2023-03-20]
    Nyckelord :datafication; ; platformization; ; pedagogy; ; standardized tests; ; accountability; ; school governance;

    Sammanfattning : urpose: This qualitative meta-synthesis examined how the impact of digital datafication on pedagogical practices in European schools is addressed in existing research. It explored the interplay between school governance, datafication and digitization of teacher and student practices. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares röster om inkludering i förskolan avseende barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Iftin Nuur; Amran Jama; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen för förskolan, Lpfö 18 (Skolverket, 2018) ska förskolans verksamhet anpassasefter alla barn och särskilt stöd ges åt de barn som anses behöva det. Syftet med examensarbetetär att undersöka hur verksamma förskollärare uppfattar och resonerar kring inkludering iförskolan med särskilt fokus på de barn som i förskolan anses vara i behov av särskilt stöd. LÄS MER