Lärares röster om programmering i matematik på lågstadiet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Genom beslutet att integrera programmering i matematikämnet från hösten 2018 ställdes matematiklärarna inför utmaningen att undervisa i ett ämnesinnehåll där de hade begränsade eller inga tidigare programmeringskunskaper. Denna studie utforskar lågstadielärares syn på att integrera programmering i matematikundervisningen och analyserar de möjligheter och utmaningar som påverkar deras pedagogiska arbete. Genom tillämpning av fenomenografisk teori och ramfaktorsteorin analyserades sex semistrukturerade kvalitativa intervjuer. Resultatet av denna analys ledde till framtagandet av beskrivande teman genom en noggrann tematisk analys. Dessa teman identifierades för att svara på forskningsfrågorna och belysa både möjligheter och utmaningar samt vad lärarna anser behövs för att möta dessa. Resultaten visar en positiv inställning bland lärarna mot integreringen av programmering i matematikundervisningen. Denna positiva syn motiveras av övertygelsen om att det främjar utvecklingen av matematiska förmågor (särskilt logiskt tänkande), skapar en lustfylld lärandemiljö och förbereder eleverna för framtiden. Samtidigt identifierades flera utmaningar som påverkar implementeringsprocessen, inklusive varierande kompetenser bland lärarna, brist på tid, material och resurser, bristande stöd och engagemang från ledningen samt otydlighet i riktlinjerna i styrdokumenten. För att möta dessa utmaningar krävs engagemang och stöd från ledningen, men även tydligare riktlinjer för hur man integrerar programmering i matematikundervisningen. Trots att programmering förväntas få ökad betydelse i samhället och därmed har en given plats i skolan, framkommer det att det fortfarande finns frågor som skolmyndigheter, rektorer och lärare behöver överväga noggrant.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)