Sökning: "UCD methods"

Visar resultat 16 - 19 av 19 uppsatser innehållade orden UCD methods.

  1. 16. Spelbaserat lärande som främjar engagemang : Ett digitalt läromedel för barn med ADHD och tidsuppfattningssvårigheter

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Julia Gilander; Jennifer Bodén; [2015]
    Nyckelord :Spelbaserat lärande; ADHD; tidsuppfattningssvårigheter;

    Sammanfattning : Barn med ADHD har generellt svårt med tidsuppfattningen vilket kan leda till problem senare i livet. Som en hjälp för att träna tidsuppfattning finns bland annat det analoga verktyget “Pussla med tid” som ska underlätta vardagen för dessa barn. LÄS MER

  2. 17. Communication through boundary objects in distributed agile teams : An integration of user-centered design and agile development

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Johan Persson; [2014]
    Nyckelord :User-Centered Design; UCD; integration; agile; agile methods; agile development; scrum; boundary objects; design rationale; communication;

    Sammanfattning : The use of agile methods continues to increase within software development but the agile processes do not contain the necessary steps to account for the user and realize the usability of the system. It seems it is therefore necessary to integrate the UCD methodology and agile methodology. LÄS MER

  3. 18. Medierat Brus: En studie i information overload & sociala medier

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Christian Grimberg; Caroline Ljungberg; [2013]
    Nyckelord :information overload; medierad kommunikation; sociala medier; user centered design UCD ; interaktionsdesign; kritisk design;

    Sammanfattning : Det har länge dividerats om hur den teknologiska utvecklingen påverkar oss. Marshall McLuhan och Alvin Toffler ifrågasatte vårt beteende och berättade om hur teknikens utveckling kommer att påverka oss redan på 1960-talet. LÄS MER

  4. 19. Persona : En metod att utveckla och införa persona i en organisation

    Magister-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionen

    Författare :Mathias Jönhill; Andreas Lehner; [2008]
    Nyckelord :Persona; Interaction design; Human-Computer-Interaction; HCI; Computer Supported Cooperative Work; CSCW; Information Quality; User Centered Design; UCD; Systems development; Persona; Interaktionsdesign; Människa-datorinteraktion; MDI; datorstött samarbete; informationskvalitet; Användarcentrerad design; Systemutveckling;

    Sammanfattning : Abstract In this thesis we aim to extend the current theories about a concept called persona. A persona is a model of a user, mostly based on qualitative research and made with such accuracy that it to some extent can be used as a replacement of a real user in a development process and as a communicative tool. LÄS MER