Sökning: "Utagerande beteendeproblem"

Visar resultat 16 - 18 av 18 uppsatser innehållade orden Utagerande beteendeproblem.

  1. 16. ”De otroliga åren” - behandlares erfarenhet av Webster-Strattons manualbaserade föräldraträning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Psykologiska institutionen

    Författare :Anneli Stiernborg; [2008]
    Nyckelord :Webster-Stratton; föräldrarträning; manual; de otroliga åren;

    Sammanfattning : Aggressivitet och utagerande beteenden hos barn är ett växande problem med konsekvenser både på individ och på samhällsnivå. Det finns idag evidensbaserade behandlingsmetoder som förebygger och behandlar barns utagerande beteendeproblem men forskningen visar att få barn får tillgång till dem. LÄS MER

  2. 17. Elever med beteendeproblem : En studie om lärares erfarenheter av utagerande elever

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Maria Davidsson; Camilla Glaad; Emma Lindblad; [2008]
    Nyckelord :Beteendeproblem; problembeteende; utagerande; specialpedagogik; elever;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med uppsatsen är att undersöka hur lärare mot de tidigare skolåren beskriver och hanterar sitt arbete med elever med beteendeproblem med fokus på ett utagerande beteende. Vidare är syftet att ta reda på vilka orsaker lärare anser ligger till grund för beteendet samt få inblick i beteendeproblemens pedagogiska konsekvenser. LÄS MER

  3. 18. Utagerande beteende hos elever i åldrarna 11-15 år- 6 pedagogers upplevelser och handlingsstrategier i undervisningssituationen

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Caroline Hansson; Sara Myrin; [2008]
    Nyckelord :utagerande beteende hos elever; relationellt och kategoriskt perspektiv; inkludering; förhållningssätt; en skola för alla; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att få en inblick i sex pedagogers upplevelser och hantering av utagerande beteende, ta reda på vilket pedagogiskt synsätt som tycks råda hos de intervjuade pedagogerna, samt undersöka möjliga orsaker till varför utagerande beteende hos elever uppkommer och utvecklas. Som arbetssätt används semistrukturerade intervjuer. LÄS MER