Sökning: "Utagerande beteendeproblem"
Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade orden Utagerande beteendeproblem.
6. Psykosociala faktorers och läsförmågans betydelse vid beteendeproblem : En kvalitativ studie om pedagogers erfarenheter av och uppfattningar om risk- och skyddsfaktorer vid utagerande och internaliserande beteendeproblem hos barn och unga i förskola och skola
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med examensarbetet var att mot pedagogers praktiska erfarenheter och professionella praktik pröva olika teorier kring risk- och skyddsfaktorer vid utagerande och internaliserande beteendeproblem hos barn och unga samt beteendeproblemens koppling till läsförmåga för att se hur teorierna fungerar i relation till praktiken. Studien är kvalitativ och datainsamlingsmetoder har varit semistrukturerade intervjuer och kompletterande enkäter med sammanlagt tio informanter. LÄS MER
7. Pedagogens bemötande av barn i socioemotionella svårigheter
M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Den här studien handlar om hur man som pedagog bemöter och stöttar barn i socioemotionella svårigheter. Studiens syfte är att undersöka vad tre förskollärare och en elevassistent anser om hur man som pedagog bemöter barn i socioemotionella svårigheter. Studien är kvalitativ och data har samlats in via intervjuer. LÄS MER
8. I möte med utagerande barn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Denna studie är inriktad på hur utagerande barn bemöts i förskolans verksamhet. Forskning visar att om pedagoger har svårt att hantera och stötta de utagerande barnen under de tidigare åren som i förskolan, så löper de en större risk att fortsätta med beteendeproblem i vuxen ålder. LÄS MER
9. Familjedagvård på goda grunder? -en kvantitativ studie av intensiv familjeterapi inom familjedagvård
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : During the 70th centry intensive family therapy arose as a way to meet families which was difficult to meet in an outpatient context. The development of family therapy was connected with the need for new treatment approaches to adress families with organizational problems, chaotic family situations, and behaviour problems. LÄS MER
10. Resursstarka elever : en fenomenografisk studie med utgångspunkt från resursskolans omorganisation
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Inför höstterminen 2011 sker en omorganisation i en kommun som innebär att resursskolorna år 1-9 läggs ner i sin nuvarande form. Drygt hälften av 40 elever ska tillbaka till sin hemskola och resterande ska beredas plats i en av tre områdesskolor år 4-9. LÄS MER