Sökning: "c- lärare"

Visar resultat 6 - 10 av 831 uppsatser innehållade orden c- lärare.

  1. 6. "När jag själv får välja!" : En kvalitativ studie om elevers och lärares upplevelser av motivation när eleven får göra ett inriktningsval i ämnet idrott och hälsa på gymnasiet

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Hanna Mulder; [2022]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; motivation; självbestämmandeteorin; idrottspsykologi; SDT; idrottsvetenskap; motivationskvalité; idrottsundervisning; gymnasieskolan; intervention; fria val; intressebaserade val; psykologiska behov;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien var att undersöka om och hur en tvåårig intervention med ett inriktningsval i kursen idrott och hälsa 1 på gymnasiet upplevdes som en behovsstödjande miljö för eleverna. Fyra frågeställningar var centrala för studien: a) Hur beskrev eleverna sina möjligheter att tillfredsställa de grundläggande psykologiska behoven autonomi, kompetens och tillhörighet genom ett inriktningsval? b) Hur beskrev eleverna sin motivationskvalité när de fått genomföra kursen idrott och hälsa 1 genom ett inriktningsval? c) Hur upplevde elevernas lärare interventionens möjligheter att tillfredsställa de psykologiska behoven hos eleverna? d) Hur arbetade elevernas lärare med behovsstödjande ledarskap i sin undervisning i interventionsgrupperna? Metod: Metoden var kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 7. Punctuation in Swedish Upper Secondary School

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emma Madsen; [2022]
    Nyckelord :Punctuation; Skiljetecken;

    Sammanfattning : Punctuation enhances the understanding and correct reading of written text by the use of spacing and conventional signs. When learning a language, the usage of correct punctuation is vital. This is especially important when learning a second language since punctuation rules vary between languages. LÄS MER

  3. 8. Mellanstadielärares syn på klassrumsaktiviteter som stimulerar elevers muntliga förmåga på engelska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Kathrine Eriksson; [2022]
    Nyckelord :klassrumsaktiviteter; engelska; mellanstadiet; muntliga aktiviteter;

    Sammanfattning : Statistik från Skolverket (2019) visar att eleverna på mellanstadiet i genomsnitt uppnår kunskaper nära betyget C i engelska när de slutar årskurs 6. Den här studien ska därför undersöka vilka muntliga klassrumsaktiviteter lärare på mellanstadiet anser vara till nytta för att utveckla elevers muntliga förmåga i engelska. LÄS MER

  4. 9. Flyter gåsen? : En interventionsstudie om lågstadieelevers förståelse för det fysikaliska fenomenet flyta och sjunka.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Rebecka Ekegren; Lill B C Pehrsson Simonsson; [2022]
    Nyckelord :Density; Physical phenomena; Practical activity; Primary school; Archimedes principle.; Arkimedes princip; densitet; fysikaliska begrepp; lågstadiet; praktisk aktivitet.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur elever i årskurs 1–3 förståroch förklarar det fysikaliska fenomenet flyta och sjunka. Studien ämnar ävenatt utforska hur en praktisk aktivitet kan bidra till att synliggöra och skapa endjupare förståelse för begreppen Arkimedes princip och densitet för elever pålågstadiet. LÄS MER

  5. 10. Visualisering i matematikundervisningen : och dess påverkan på elevers matematikförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Catrin Ohlsson; Martina Matanovic; [2021]
    Nyckelord :abstrakt; konkret; laborativt material; matematikundervisning; visualisering;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Matanovic M., Ohlsson C (2021) Visualisering i matematikundervisningen och dess påverkan på elevers matematikförståelse. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet 90 hp. LÄS MER