Sökning: "children´s agency"

Visar resultat 1 - 5 av 87 uppsatser innehållade orden children´s agency.

  1. 1. Passiv mottagare eller kompetent aktör? : En analys av barns aktörskap och inflytande i uppfostran första halvan av 1900-talet.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Stina Linder; [2024]
    Nyckelord :Aktörskap; uppfostran; fostringsuppdrag; barndom;

    Sammanfattning : The aim of this study was to study the portrayal of children’s agency in parenting literature in the first half of the 20th century. Questions this study asked was how the importance of agency was portrayed as well as how the authors portrayed education as it relates to the Swedish school system’s mission of nurturing. LÄS MER

  2. 2. Den (o)fria leken i förskolans kontext : En kvalitativ studie om förskollärares syn på barns fria lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mariell Jurås; Josephine Nilsson; [2023]
    Nyckelord :free play; preschool; power structures; postmodern; democracy; fri lek; förskola; makt; postmodernism; demokrati;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka hur förskollärare beskriver barns fria lek i förskolan, och de maktstrukturer som kan uppstå mellan vuxna och barn ur ett postmodernt perspektiv. Studiens metodansats är kvalitativ och undersöker ämnet med hjälp av intervjuer som metod. LÄS MER

  3. 3. LIKU - Building through motions

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare : [2023]
    Nyckelord :Indoor environments; full-body movements; free play; Child Culture Design;

    Sammanfattning : LIKU: Building Through Motions project explores the method of designing that is born through children’s performative body movements. It is an attempt to combine child culture design with elements of bodily movements found in the performance art field. This project addresses the lack of movement-based play done by children in indoor environments. LÄS MER

  4. 4. Ateljén, där kreativa avtryck bor : - En kvalitativ bildanalys av förskoleateljéer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Pauline Schlack Moilanen; Tove Wantzin; [2023]
    Nyckelord :early childhood education; atelier; intra-action; environment as the third teacher; visual ethnography; förskola; ateljé; intra-aktion; rummet som den tredje pedagogen; visuell etnografi;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och bredda kunskapen om hur barns närvaro och avtryck syns i ateljén som rum när de inte är där samt hur intra-aktionen mellan olika aktörer främjar barns agens och estetiska processer. Studiens metod bygger på en visuell etnografisk undersökning, där empirin består av fotografiskt material som samlats in från ateljéer. LÄS MER

  5. 5. Införandet av barnfridsbrott : Utmaningar och arbetspraxis för berörda yrkesgrupper

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbete

    Författare :Natalie Abbaszadeh Astaraei; Måns Olsson Hedin; [2023]
    Nyckelord :Barnfridsbrott; Children witnessing family violence; Organizational theory; System theory; Barnfridsbrott; barn som upplever våld i familjen; organisationsteori; systemteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur införandet av barnfridsbrott påverkade några yrkesgrupper som arbetar med barn som upplever våld i familjen, samt om arbetet förändrades efter tillägget i 4 kap. 3 § Brottsbalken. LÄS MER