Sökning: "cirkulära tjänster"
Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden cirkulära tjänster.
1. Vilka möjligheter och hinder finns det för återbruk i byggbranschen?
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Byggbranschen står för en stor andel av Sveriges koldioxidutsläpp som bidrar till klimatförändringarna. Branschen behöver därmed ställa om från linjärt byggande till cirkulärt byggande där mer återbruk av byggprodukter och byggmaterial kan bidra till förändringen. LÄS MER
2. Barriers and Enablers for Repurposing Vehicle Components in Cross-Sector Collaborations : A Case Study of a Swedish Vehicle Manufacturer
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Sweden's economy is currently heavily dependent on a linear economy model, where raw material ultimately is discarded as waste. The linear approach is unsustainable for manufacturing companies in the long term. LÄS MER
3. ÄR BYGGBRANSCHEN REDO FÖR ÅTERBRUK AV STÅLSTOMMAR? : CERTIFIERINGSSYSTEM, MÖJLIGHETER TILL GARANTI SAMT MATERIALINVENTERING I BYGGPROCESSEN
Kandidat-uppsats, KTH/Byggteknik och designSammanfattning : Idag återvinns nästan allt stål som produceras i Sverige och övriga världen. Vid återvinning av stål smälts stålet ner och processen utgör cirka 1 500 kilogram koldioxid per ton utsläpp (Strand Nyhlin, Åfreds, 2022, s.52–53). LÄS MER
4. Främjande av cirkulärt byggande : En undersökning av införandet av producentansvar i byggbranschen
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för byggteknik (BY)Sammanfattning : Den globala uppvärmningen har lett till allt mer omfattande konsekvenser för klimatet och är ett internationellt problem. Sverige har beslutat att genomföra en omställning till nationell cirkulär ekonomi för att nå klimatmålen i Agenda 2030. LÄS MER
5. Cirkulära affärsmodeller och kundens delaktighet : En studie om faktorer som driver deltagandet i cirkulära tjänster
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Denna studie undersöker kunders deltagande i cirkulära tjänster, ett ämne som tidigare ofta behandlats ur ett företagsperspektiv. Konsumentperspektivet är ett viktigt tillägg eftersom forskning har visat en minskad efterfrågan på cirkulära tjänster även om många kunder ställer sig positiva till deltagande. LÄS MER