Sökning: "producentansvar"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade ordet producentansvar.

  1. 1. Impact of the EU Battery Regulation on Circular Economy of EV Batteries- barriers and opportunities for battery repurposing

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Yi Chun Lin; [2023]
    Nyckelord :Battery waste management; EU regulation; repurposing; circular business models; End-of-life EoL batteries; Recycling; Hantering av batteriavfall; EU-förordning; Återanvändning; Cirkulära affärsmodeller; uttjänat batterier; Återvinning;

    Sammanfattning : This thesis presents a comprehensive exploration of the impact of EU battery regulations, Regulation (EU) 2023/1542, on end-of-life batteries, focusing on repurposing within the supply chain. We used both surveys and interviews to gather qualitative data from the stakeholders in the battery supply chain. LÄS MER

  2. 2. Automatiserade sorteringsprocesser för textilavfall : En studie av återvinningseffektivitet och resursflöden

    Kandidat-uppsats, KTH/Produktionsutveckling

    Författare :Amanda Gren; [2023]
    Nyckelord :textile waste; automated sorting; recycling; circular economy; climate impact; sustainable consumption and production; textilavfall; automatiserad sortering; återvinning; cirkulär ekonomi; klimatpåverkan; hållbar konsumtion och produktion;

    Sammanfattning : Textilkonsumtion i världen har ökat drastiskt under de senaste decennierna, vilket också syns i övergången till att fast fashion nu dominerar textilindustrin. Även i Sverige har konsumtionen ökat, vilket bidrar till att textilindustrin skapar allvarliga följder för miljön. LÄS MER

  3. 3. Mapping and analysing the current waste paper recycling system in Europe for a new fiber-based packaging material

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Hande Seker Cakal; [2023]
    Nyckelord :Separate waste collection; material recovery; material recycling; extended producer responsibility; fiber-based cushioning packaging; Separat avfallsinsamling; materialåtervinning; utökat producentansvar; fiberbaserad dämpningsförpackning;

    Sammanfattning : Fiber-based packaging has emerged as an alternative to plastic packaging, driven by concerns regarding environmental impact and excessive usage of plastic. In response to market trends favouring circular packaging solutions, Stora Enso is preparing to introduce Papira, an innovative fiber-based cushioning packaging material, in Europe. LÄS MER

  4. 4. Främjande av cirkulärt byggande : En undersökning av införandet av producentansvar i byggbranschen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för byggteknik (BY)

    Författare :Karolina Morczynska; Tilda Nilsson; [2023]
    Nyckelord :circular construction; circular economy; extended producer responsibility; construction product declaration; construction and demolition waste; Agenda 2030; sustainable development; recycle; reuse; demolition waste; cirkulärt byggande; cirkulär ekonomi; producentansvar; byggvarudeklaration; bygg- och rivningsavfall; Agenda 2030; hållbar utveckling; återvinna; återanvända;

    Sammanfattning : Den globala uppvärmningen har lett till allt mer omfattande konsekvenser för klimatet och är ett internationellt problem. Sverige har beslutat att genomföra en omställning till nationell cirkulär ekonomi för att nå klimatmålen i Agenda 2030. LÄS MER

  5. 5. En analys av hur svenska modeföretag arbetar med transparens av sin värdekedja : I kommunikation mot slutkonsument

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Michaela Johansson; Lova Carlsson; [2022]
    Nyckelord :Transparency; textile value chain; end consumer; communication; producer responsibility; sustainability; textile industry; slow fashion; Transparens; textila värdekedjan; slutkonsument; kommunikation; producentansvar; hållbarhet; textilindustri; slow fashion;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur svenska modeföretag arbetar med transparens av sin värdekedja för att kommunicera de sociala- och miljömässiga avtryck som verksamheten medför. Studiens resultat kan förhoppningsvis bidra till ökad kunskap om hur trovärdighet och tydlighet kan uppnås/användas för att förbättra kommunikationen från företag till konsument. LÄS MER