Sökning: "degeneration av varumärke"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden degeneration av varumärke.

  1. 1. Degenerering - Uppsats om degenereringens innebörd och motverkan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Filip Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Degenerering; Varumärkeslagen; Särskiljningsförmåga; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om degenerering och är ämnad att undersöka vad degenerering innebär och hur man som företag kan förhindra degenerering. I uppsatsen presenteras varumärkes uppkomst, innebörden av degenering och åtgärder innehavaren av ett varumärke kan vidta för att förhindra degenerering. LÄS MER

  2. 2. När blir ett välkänt varumärke för väl känt? - En undersökning av uppgiftsskyldigheten i varumärkeslagen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Emma Barnell; [2021]
    Nyckelord :Obligation to provide information; trademark; law; extended protection; uppgiftsskyldighet; Utökat varumärkesskydd; varumärkesskydd; varumärkesdegeneration; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to describe and analyze how the new article concerning the obligation to provide information within trademarklaw in chapter 1 article 18 in The Swedish Trademark Act, complement the provisions according the extended protection for well-known trademarks in chapter 1 article 10 first paragraph third point in The Swedish Trademark Act relative to the risk for trademark degeneration in chapter 3 article 1 second paragraph first point in The Swedish Trademark Act. The provision of the obligation to provide information aims at a different type of use than the business aspect which is already covered by the extended protection for well-known trademarks, therefore the provision in chapter 1 article 18 in The Swedish Trademark Act more comprehensive. LÄS MER

  3. 3. Degeneration av varumärken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Sanna Lundin; [2017]
    Nyckelord :Immaterialrätt; varumärkesrätt; varumärken; degeneration; intellecual property law; trademark law; trademarks; degeneration.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Ensamrätten till ett varumärke är en dynamisk rätt, där skyddsomfånget förändras över tid. Skyddsomfånget avgörs utefter graden av särskiljningsförmåga, vilket innebär ett varumärkes förmåga att särskilja varumärkesinnehavarens varor eller tjänster från andra näringsidkares varor eller tjänster. LÄS MER

  4. 4. Degeneration av varumärken : Kan ett varumärke bli för berömt?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Isak Selander; [2015]
    Nyckelord :Degeneration; varumärkesdegeneration; varumärken; anseendeskydd; utökade skyddet för kända varumärken;

    Sammanfattning : Kan egentligen ett varumärke bli för berömt? Så pass berömt att det förlorar sin varumärkesrättsliga ensamrätt? Varumärket spelar en allt större roll i ekonomin och i samhället. Företagen vill ständigt nå konkurrensfördelar genom att försöka säkerställa en marknadsposition med väl ansedda och berömda varumärken. LÄS MER

  5. 5. Degeneration av varumärken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Emmy Dahl; [2009]
    Nyckelord :Immaterialrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar degeneration av varumärken, dess orsak och verkan samt vilka åtgärder som finns att tillgå för att förhindra att degeneration inträffar. Frågeställningarna och utgångspunkten för arbetet är tagna i dagens gällande lagstiftning. För en varumärkesinnehavare kan ett varumärke vara värt oerhörda summor. LÄS MER