Sökning: "det blir ju till"

Visar resultat 1 - 5 av 856 uppsatser innehållade orden det blir ju till.

  1. 1. Vad innebär egentligen en likvärdig utbildning i förskolan?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sara Holmberg; Izabella Fernkvist; [2024-02-29]
    Nyckelord :Likvärdig utbildning; Förskola; Systematiskt kvalitetsarbete; Inkludering; Relationer; Resurser; Särskilt stöd; Läroplan; Skollagen; Uppfattningar; Lokala styrningskedja; Fenomenografi;

    Sammanfattning : Denna studie har i syfte att undersöka fenomenet likvärdig utbildning och vad sex olika aktörer inom förskolans lokala styrningskedja har för uppfattningar om dess innebörd och hur det förverkligas i praktiken samt vilka faktorer som anses viktiga. Alla aktörer i den lokala styrningskedjan har en stor påverkan på förskolan och därmed vill vår studie ta reda på hur dessa samarbetar och hur de arbetar för att uppnå en likvärdig utbildning inom en och samma kommun. LÄS MER

  2. 2. ”Vi alla är ju olika men vi är alla ändå lika. Alltså det är ju jätteviktigt.”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Adrienne Baker; Anna Henry; [2024-02-26]
    Nyckelord :Likabehandling; Normer; Normkritik; Makt; Förskola; Förskollärare; Intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet som framförs i denna kvalitativa intervjustudie är att undersöka hur förskollärare beskriver att de omvandlar likabehandlingsplanen till ett praktiskt likabehandlingsarbete. Studien undersöker också vilka möjligheter och hinder som påverkar förskollärarnas likabehandlingsarbete och hur barnens görs delaktiga. LÄS MER

  3. 3. Tänka, resonera och räkna – ett examensarbete om lärares upplevelser av en ny undervisningsmodell i matematik.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Madeleine Hertz Felin Marie Berglund; [2024-02-09]
    Nyckelord :TRR; matematiksatsning; matematikundervisning; undervisningsmodell; kollegialt samarbete;

    Sammanfattning : Skolverket rapporterar att det finns en matematikängslan bland svenska elever och vi ser också ett dalande resultat i den nya PISA-undersökningen. Man kan fråga sig om detta har att göra med vår statiska matematikundervisning i lärobok som tidigare forskning beskriver. LÄS MER

  4. 4. Hur ska det gå? Hen är ju 3 år yngre. Särskilt begåvade elevers och en specialpedagogs upplevelser av acceleration ur ett livsvärldsfenomenologiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lena Stoll Carmryd; [2024-02-05]
    Nyckelord :särskild begåvning; särbegåvad; acceleration; specialpedagog;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om de elever och studenter som ligger runt de 15 % som är över normalfördelningskurvan begåvningsmässig, elever och studenter som jag benämner särskilt begåvade. De är elever som har rätt till specialpedagogisk hjälp enligt Skollag och styrdokument men inte alltid får det. LÄS MER

  5. 5. “Det blir ju enklare att tänka utanför boxen om du vet vad boxen faktiskt är” : En jämförande intervjustudie mellan svenska och spanska reklambyråers förhållningssätt till reklambranschen

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Alva Erhardsson; Mariann Bornkessel; [2024]
    Nyckelord :Advertising Agencies; Interview study; Comparative; Barcelona; Gothenburg; Institutional Theory; Global demands; Local demands;

    Sammanfattning : The existing literature extensively covers the demands placed on advertising agencies, yet there is notably less research on how these agencies respond to these demands, especially in a comparative context. In response, this current study aims to investigate how advertising agencies navigate the complex market, where they must adapt to external demands while maintaining their unique identity. LÄS MER