Hur ska det gå? Hen är ju 3 år yngre. Särskilt begåvade elevers och en specialpedagogs upplevelser av acceleration ur ett livsvärldsfenomenologiskt perspektiv

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Sammanfattning: Den här uppsatsen handlar om de elever och studenter som ligger runt de 15 % som är över normalfördelningskurvan begåvningsmässig, elever och studenter som jag benämner särskilt begåvade. De är elever som har rätt till specialpedagogisk hjälp enligt Skollag och styrdokument men inte alltid får det. På grund av detta blir en del av dem vad man kallar hemmasittare. Genom en livsvärldsfenomenologisk ansats undersökte jag medelst intervjuer hur fyra respondenter upplever sin skolgång före och efter acceleration. Jag ville ta del av de studerandes be rättelser och deras syn på hur skolan och i synnerhet specialpedagogen hade varit delaktig i att hjälpa dem att fungera i skolan. Jag ville även undersöka hur en specialpedagog själv upplevde att hen varit delaktig i att hjälpa särskilt begåvade elever att fungera i skolan. Jag ville ta reda på vad som var positiva och negativa effekter som de studerande upplevt av acceleration och ifall de fått hjälp av en specialpedagog dessutom ville jag ha med hur en specialpedagog såg på accelerationens roll. Resultaten som analyserats enligt livsvärldsfenomenologi och Skaalviks motivationsteorier visar att vid acceleration ökar respondenternas motivation inom många av områdena. När man ser med livsvärldsfenomenologiska glasögon så fram kommer en essens som tyder på att re spondenterna har en negativ syn på den svenska grundskolan. Vad det beror på framkommer inte i mina resultat. Mina resultat stämmer överens med vad den forskning som finns visar gällande acceleration.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)