Sökning: "företag inom EU"

Visar resultat 1 - 5 av 744 uppsatser innehållade orden företag inom EU.

  1. 1. Effekten av EUs utsläppsrättssystem på företags lönsamhet och utsläpp av växthusgaser: En studie av fyra svenska noterade företag

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Andreas Munck; Filip Åkersten; [2024-03-06]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : För att minska växthusgasutsläppen inom EU har det införts ett handelssystem för utsläppsrätter. Detta prissätter utsläpp av växthusgaser och resulterar i en kostnad för företagen som är inkluderade i systemet. EU ger varje år ut gratis utsläppsrätter till företagen inom systemet. LÄS MER

  2. 2. Digitala produktpass i modeindustrin : Företags förberedelse, utmaningar ochmöjligheter med framtida EU-förordning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emma Östling; Sanna Sigg; [2024]
    Nyckelord :Digitala produktpass; Cirkulär ekonomi; Värdekedja; Modeindustrin; Transparens; Spårbarhet; EU;

    Sammanfattning : Digitala produktpasset (DPP) har föreslagits i en kommande EU-förordning och planeras attomfatta produkter i textilindustrin för att främja ökad spårbarhet, transparens och cirkulärekonomi. Med tanke på modeindustrins begränsade digitala kompetens, synlighet ivärdekedjan samt omfattningen av små-medelstora företag kan övergången till ett digitaltproduktpass innebära stora utmaningar. LÄS MER

  3. 3. Den svenska paradoxen - när den stränga marknadsföringsrättsliga regleringen av miljöpåståenden sätter hållbarheten på spel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Mikaela Thorvall; [2024]
    Nyckelord :marknadsföring; miljöpåståenden; grön marknadsföring; greenwashing;

    Sammanfattning : EU har sedan flera år tillbaka arbetat för en mer hållbar och miljövänlig konsumtion inom unionen. Marknadsföring påverkar konsumenters val i stor utsträckning och för att konsumenter ska kunna fatta välinformerade affärsbeslut krävs att marknadsföringen är vederhäftig. LÄS MER

  4. 4. Hur ser sambandet mellan Corporate Social Responsibility och Earnings Management ut bland börsnoterade företag inom EU?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Rikard Eriksson; Felix Lindeborg; [2024]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; Earnings Management; ESG; Accrual Earnings Management; Real Earnings Management; International Financial Reporting Standards; Global Reporting Initiative;

    Sammanfattning : Titel: Hur ser sambandet mellan Corporate Social Responsibility och Earnings Management ut bland börsnoterade företag i EU?  Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi. Författare: Felix Lindeborg och Rikard Eriksson Handledare: Jan SvanbergDatum: 2024 - Januari Syfte: Undersöka sambandet mellan Corporate Social Responsibility och Earnings Management bland börsnoterade bolag inom Europeiska unionen. LÄS MER

  5. 5. Hur ESG påverkar företagens finansiella prestationeroch marknadsvärde : en studie på företag inom EU år2022

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Jonatan Hansander; Lucas Melander; [2024]
    Nyckelord :ESG; Hållbarhet; Legitmitet; Lönsamhet;

    Sammanfattning : ESG information, tillsammans med övrig hållbarhetsredovisning, har för företag blivit  vanligare utifrån nya normer och regleringar som uppstått inom redovisning. Detta har  medfört en ökad mängd forskning inom området där resultaten skiljer sig från studie till  studie. LÄS MER