Sökning: "förskollärare umeå sofia"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden förskollärare umeå sofia.
1. ”DET KAN JU KROCKA IBLAND, VAD BARNEN VILL OCH VÅRT PEDAGOGISKA ANSVAR” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares arbete med barns inflytande i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Studiens syfte var att bidra med fördjupad kunskap om hur barns inflytande tillvaratas av förskollärare i förskolan. Undersökningen hade för avsikt att ta reda på hur förskollärare tolkar begreppet barns inflytande, hur förskollärare möjliggör för det, vad som påverkar barnens inflytande i förskolan och vilka effekter barngruppen får utifrån deras inflytande. LÄS MER
2. Att lära in ute : En kvalitativ studie om pedagogiskt arbete i utemiljö
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna rapport är en kvalitativ studie genomförd i norra Sverige. Studiens syfte var attutveckla kunskap om förskollärares uppfattningar om pedagogiskt arbete i utemiljö. Föratt besvara rapportens syfte formulerades tre frågeställningar. LÄS MER
3. "Det handlar om att se varje individ– och hela barnet" : En studie om förskollärares arbete med barn som kanupplevas utåtagerande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Detta examensarbete syftade till att öka kunskapen om arbetet med barn som anses uppvisa ett utåtagerande beteende i förskolan. Jag valde att skriva om detta område då jag upplevde mig sakna kunskaper för att hantera situationer där barn blir utåtagerande. Studien bygger på kvalitativa intervjuer med tre förskollärare. LÄS MER
4. Barn i behov av särskilt stöd : Förskollärares uppfattningar och erfarenheter kring arbetet med ”gråzonsbarn”
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka och få en fördjupad kunskap kring hur ett antal förskollärare arbetar med barn som befinner sig i gråzonen och är i behov av särskilt stöd. Frågeställningarna var: Vilka metoder används i arbetet med barn i behov av särskilt stöd för att stödja deras utveckling och lärande? Vilken hjälp har förskollärarna möjlighet att få i sitt arbete med barn i behov av särskilt stöd? Hur ser sammarbetet med hemmet ut? För att svara på dessa genomfördes fyra kvalitativa intervjuer med fyra verksamma förskollärare vars antal år och erfarenheter inom yrket varierade. LÄS MER