Sökning: "kartläggning av läsförmåga"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden kartläggning av läsförmåga.

  1. 1. Fenomenet “läslust” : en kunskapsöversikt om faktorer som påverkar elevers läsattityd och läsmotivation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Bernek; Ida Rosendahl; [2023]
    Nyckelord :Motivation; läsmotivation; attityd; läsattityd; läsa för njutning;

    Sammanfattning : Svenskan och framför allt läsning har en central roll i vårt samhälle. Trots läsfrämjande arbete visar PISA och PIRLS mätningar att svenska elevers läsattityder och läsförmåga under de senaste åren har försämrats. I skolan används begreppet “läslust” i många olika sammanhang för att belysa läsning och arbeta läsfrämjande. LÄS MER

  2. 2. Främja elevers läsförmåga i och utanför skolan : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Felicia Larsson; Moa Blomgren; [2022]
    Nyckelord :läsförmåga; läsundervisning; tidig läsinlärning; informell läsning;

    Sammanfattning : Att behärska läsning och det skrivna språket är en central del för att klara sig i dagens samhälle. Eleven behöver utsättas för rik exponering av läsning för att utveckla en god läsförmåga. Det finns olika påverkansfaktorer på barns läsförmåga. LÄS MER

  3. 3. Kan tidig intensiv läsundervisning främja god läsutveckling? : Speciallärare och specialpedagoger berättar om sina erfarenheter av sitt arbete med elever i förskoleklass till årskurs 3.

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Beatrice Holmström; Eva Bertils Gustavsson; [2021]
    Nyckelord :avkodning; fonologisk medvetenhet; god läsutveckling; kartläggning av läsförmåga; The Simple View of Reading; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Sedan 1 juli 2019 har ett tillägg i skollagen tillkommit om en garanti för tidiga stödinsatser för att garantera att eleverna når upp till kunskapskraven i årskurs 3. Syftet med denna studie är att öka vår förståelse av hur speciallärare och specialpedagoger strukturerar sin tidiga läsundervisning med anledning av den nya skollagen, som garanterar tidiga stödinsatser innan årskurs 3 är slut. LÄS MER

  4. 4. Automatisk metod för läs-screening i lågstadiet

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Ada Lindmark; Christian Vos; [2020]
    Nyckelord :läs-screening; läsutvecklingsschema; LUS; forced alignment; dynamic time warping; DWT.;

    Sammanfattning : En av de mest centrala delarna av undervisningen i lågstadiet fokuserar på svenskämnet och speciellt elevers läsförmåga. Trots obligatoriska screeningmoment och nationella bedömningsstöd uppfattar personal inom skola att kartläggning av läskunskaper är tidskrävande, komplext och subjektivt till följd av dess manuella format. LÄS MER

  5. 5. Skolors didaktiska arbete med tidig läsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jenny Leander; Therese Kajsjö; Åsa Gabrielsson; [2020]
    Nyckelord :avkodning; bedömning; fonologisk medvetenhet; kartläggning; kompetens; strukturerad undervisning; The Simple View of Reading; tidig läsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att få en fördjupad kunskap om skolors didaktiska arbete med tidig läsundervisning samt vikten av god och relevant kompetens i arbetet med främjande aktiviteter för elevers läsutveckling. Studien baseras på en kvalitativ forskningsansats med semistrukturerade intervjuer med 15 informanter från tre olika skolor från tre olika kommuner. LÄS MER