Sökning: "läsförståelse och stadieövergång"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden läsförståelse och stadieövergång.

  1. 1. En intervjustudie kring lärares upplevelser av studieövergången från årskurs 3 till 4 med fokus på elevernas läsutveckling : En intervjustudie kring lärares upplevelser av studieövergången från årskurs 3 till 4 med fokus på elevernas läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Maria Weibahr; Joan Amin Rasoal; [2018]
    Nyckelord :Stadieövergång; läsförståelse; läsutveckling; läsundervisning; lässtrategier; textgenrer;

    Sammanfattning : Det finns elever som upphör att utvecklas i sin läsförståelse vid övergången mellan årskurs 3 och 4 då de möter svårare texter och nya kursplaner som ställer högre kognitiva krav. Syftet med föreliggande studie är att beskriva lärares upplevelse av denna stadieövergång med fokus på elevernas läsutveckling. LÄS MER

  2. 2. Läsförståelse och stadieövergång - en jämförande textanalys av Nationellt prov i svenska för åk 6 och DLS screening för åk 7 och 8

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Carlsson; [2017]
    Nyckelord :Assessment of reading comprehension; reading comprehension; reading comprehension tests; stage transition;

    Sammanfattning : AbstractExpected knowledge contributions: My study can contribute to a broader approach to reading comprehension tests and a proactive approach to reading comprehension strategies for a transition stage between year groups.Background: At the beginning of the fall semester in 2016 there was DLS reading comprehension screening of all students in year 7. LÄS MER

  3. 3. ”Jag förstår inte! Kan du hjälpa mig?” En studie om åtta lärares syn på läsundervisning och läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Daniel Jakobsson; [2014]
    Nyckelord :läsförståelse; läsutveckling; läsundervisning; stadieövergång; högläsning; läsgrupp;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur åtta lärare i årskurserna tre och fyra på fyra olika skolor arbetar med läsundervisning och läsutveckling. Ytterligare ett syfte är att se om det finns skillnader mellan årskurs tre och fyra i deras syn på arbetet med läsundervisning och läsutveckling. LÄS MER