Cyberhygien hos högskolestudenter - Vilka åtgärder behövs för att upprätthålla en god cyberhygien bland högskolestudenter i Sverige

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

Sammanfattning: Den digitala interaktionen har blivit en väsentlig del av individers vardag. Ökad användning av digitala tjänster har också lett till en exponentiell ökning av diverse cyberhot. Forskningen visar att den mänskliga faktorn är en av de främsta orsakerna till cyberattacker och att slutanvändaren inom privat datoranvändning utgör målet för över 95 procent av alla cyberattacker. De identifierade orsaker som forskningen visar är främst brist på kunskap, framförallt har det visat sig att den sektor där flest attacker skedde globalt var inom skolor och universitet. Förklaringen ligger i att de varit dåligt förberedda i och med den digitala omställningen till distansundervisning som skedde efter COVID-19 pandemin. Det finns en rad utmaningar som universiteter står inför, då de arbetar med unga vuxna som använder egna enheter för lärande, där beteenden och kunskaper kring cybersäkerhet på individnivå kan variera. Genom en enkätundersökning undersöker studien hur IT-studenter ansvarar för sin egen cyberhygien och vilka eventuella åtgärder behöver implementeras för att öka medvetenhet kring cyberhot och upprätthålla en god cyberhygien i vardagen bland 109 IT-studenter vid Stockholms Universitet. Resultatet av undersökningen visar att en majoritet av studenterna vidtar aktiva åtgärder för att bland annat hantera sekretessinställningar på sina sociala mediekonton, uppdaterar mjukvaror samt att de känner sig säkra på att upptäcka phishingförsök. Men resultaten visar också att det finns ett behov om mer kunskap kring vilka åtgärder studenter kan ta för att upprätthålla en god cyberhygien då en majoritet av respondenterna anser att kunskapen saknas. Undersökningen visar att studenterna tar till sig ny kunskap kring cyberhygien dels genom att de söker upp informationen själva men de uppger också att de föredrar att ta till sig kunskapen genom mer strukturerade former såsom obligatoriska moment i skolan, online utbildningar och seminarier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)