Sökning: "marginalized children"
Visar resultat 16 - 20 av 40 uppsatser innehållade orden marginalized children.
16. From Dogs to Kings : Master Narratives and Plurality of Voices in Treasure Island and Black Sails
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för humanioraSammanfattning : The aim of this essay is to show how both Treasure Island and Black Sails depict master narratives that are mainly influenced by imperialist ideology. The essay analyzes elements present in both the novel and the television series that reflect imperialist practices such as “othering,” propaganda, and exploitation. LÄS MER
17. Fysioterapeuters erfarenheter av att förskriva Fysisk aktivitet på recept till personer med funktionsnedsättning : En kvalitativ intervjustudie
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Bakgrund: Personer med funktionsnedsättning är mindre fysiskt aktiva, upplever sämre livsvillkor och mindre delaktighet än övriga befolkningen. Fysisk aktivitet på recept (FaR) uppvisar evidens och utvecklingspotential för att öka fysisk aktivitet hos personer med funktionsnedsättningar. LÄS MER
18. QUEST FOR QUALITY EDUCATION FOR ALL PRIMARY SCHOOL CHILDREN IN KENYAPERSPECTIVES ON UWEZO INITIATIVE IN WEST POKOT COUNTY
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Aim: The study seeks to analyse the social, economic and political factors driving education marginalization in West Pokot County and assess the intervention and influence of Uwezo initiative in attaining literacy and numeracy among school children in West Pokot County. Lastly the study also intends to analyse the impacts of Uwezo in transforming the community in relation to quality education in West Pokot County. LÄS MER
19. Landskapsarkitektur som dialog : att utveckla inkluderande planeringsprocesser genom fysiska interventioner
Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : I detta examensarbete har jag undersökt hur utvecklandet av en inkluderande planeringsprocess kan ske genom fysiska interventioner, med avstamp i det arbete som det normkritiska landskapsarkitektkollektivet DIS/ORDER genomfört inom Amiralsstaden i Malmö. Amiralsstaden är en stadsutvecklingsprocess med stora ambitioner kring att arbeta inkluderande genom att utveckla nya arbetssätt och bryta invanda mönster inom organisationen Malmö stad. LÄS MER
20. Reasons behind children drop out of primary schools with unequal socio-economic preconditions : A comparative case study of three primary schools in Babati Town Council, Tanzania
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Utveckling och internationellt samarbeteSammanfattning : One of the countries where the basic academic education is problematic to achieve is Tanzania. Despite the multiple attempts to increase enrolments and decrease dropouts through new partnerships and organizations, high level of drop out still occur in the country. LÄS MER