Sökning: "marginalized children"

Visar resultat 16 - 20 av 40 uppsatser innehållade orden marginalized children.

  1. 16. From Dogs to Kings : Master Narratives and Plurality of Voices in Treasure Island and Black Sails

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för humaniora

    Författare :Diana Cristina Razman; [2019]
    Nyckelord :Treasure Island; Black Sails; new historical criticism; narrative; imperialism; othering; Flint; John Silver;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to show how both Treasure Island and Black Sails depict master narratives that are mainly influenced by imperialist ideology. The essay analyzes elements present in both the novel and the television series that reflect imperialist practices such as “othering,” propaganda, and exploitation. LÄS MER

  2. 17. Fysioterapeuters erfarenheter av att förskriva Fysisk aktivitet på recept till personer med funktionsnedsättning : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Christina Eliasson Skoglar; Jens-Olof Lindeberg; [2019]
    Nyckelord :Physical Activity on Perscription; children and youth; adult; behaviour change; disability; physiotherapy; Fysisk aktivitet på recept; barn och ungdomar; vuxna; beteendeförändring; funktionsnedsättning; fysioterapi;

    Sammanfattning : Bakgrund: Personer med funktionsnedsättning är mindre fysiskt aktiva, upplever sämre livsvillkor och mindre delaktighet än övriga befolkningen. Fysisk aktivitet på recept (FaR) uppvisar evidens och utvecklingspotential för att öka fysisk aktivitet hos personer med funktionsnedsättningar. LÄS MER

  3. 18. QUEST FOR QUALITY EDUCATION FOR ALL PRIMARY SCHOOL CHILDREN IN KENYAPERSPECTIVES ON UWEZO INITIATIVE IN WEST POKOT COUNTY

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Nancy Mang’eni; [2018-08-25]
    Nyckelord :quality education; education for all; marginalized communities; Kenya; Uwezo;

    Sammanfattning : Aim: The study seeks to analyse the social, economic and political factors driving education marginalization in West Pokot County and assess the intervention and influence of Uwezo initiative in attaining literacy and numeracy among school children in West Pokot County. Lastly the study also intends to analyse the impacts of Uwezo in transforming the community in relation to quality education in West Pokot County. LÄS MER

  4. 19. Landskapsarkitektur som dialog : att utveckla inkluderande planeringsprocesser genom fysiska interventioner

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Annie Brodin; [2018]
    Nyckelord :inkluderande planeringsprocess; fysiska interventioner; normkritik; urban pedagogik; medskapande design; platstillhörighet; publik domän;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har jag undersökt hur utvecklandet av en inkluderande planeringsprocess kan ske genom fysiska interventioner, med avstamp i det arbete som det normkritiska landskapsarkitektkollektivet DIS/ORDER genomfört inom Amiralsstaden i Malmö. Amiralsstaden är en stadsutvecklingsprocess med stora ambitioner kring att arbeta inkluderande genom att utveckla nya arbetssätt och bryta invanda mönster inom organisationen Malmö stad. LÄS MER

  5. 20. Reasons behind children drop out of primary schools with unequal socio-economic preconditions : A comparative case study of three primary schools in Babati Town Council, Tanzania

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Utveckling och internationellt samarbete

    Författare :Danovska Ketija; [2018]
    Nyckelord :Education; Kiongozi Primary School; Maisaka Primary School; Oyster Bay Primary School; Marginalized; Privileged;

    Sammanfattning : One of the countries where the basic academic education is problematic to achieve is Tanzania. Despite the multiple attempts to increase enrolments and decrease dropouts through new partnerships and organizations, high level of drop out still occur in the country. LÄS MER