Sökning: "pedagogik i arbetslivet"

Visar resultat 11 - 15 av 235 uppsatser innehållade orden pedagogik i arbetslivet.

  1. 11. Karriärutveckling och skolgång för kvinnor med ADHD : "Inre kaos och osäkerhet på min förmåga då jag alltid strular och aldrig orkar fullfölja något"

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Tina Hellström; [2022]
    Nyckelord :ADHD; education; support; women; study guidance; career; transitions; support; late diagnosis; career development; ADHD; utbildning; stöd; kvinnor; studievägledning; karriär; övergångar; stöd; sen diagnos; karriärutveckling;

    Sammanfattning : En ADHD-diagnos medför svårigheter hos vuxna kvinnor. De går ofta igenom skolan somodiagnostiserade eftersom forskning till övervägande del baseras på hur ADHD-symtomenyttrar sig hos det manliga könet och därför är kvinnornas ADHD svårare att upptäcka. LÄS MER

  2. 12. Presentationer av ett program på olika universitets hemsidor. : En kritisk diskursanalys.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Emanuel Lodén; [2022]
    Nyckelord :Kritisk diskursanalys; diskursordning; hegemoni; högre utbildning; universitets hemsidor;

    Sammanfattning : I uppsatsen används kritisk diskursanalys som teori och metod för att undersöka och jämföra hur sociologiprogrammet presenteras som utbildning på tre svenska universitets hemsidor. Studien fokuserar på diskurs i form av det språk som används för att presentera programmet som utbildning. LÄS MER

  3. 13. Maktens påverkan på givandet av feedback : En studie om HR-anställdas uppfattningar av feedback, makt och givande av feedback

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Enroth; Julia Larsson; [2022]
    Nyckelord :Makt; feedback; uppåt-feedback; nedåt-feedback; struktureringsteori;

    Sammanfattning : Att feedback är ett viktigt verktyg i arbetslivet när det kommer till lärande för individen och utveckling av organisationen är för många givet. Att feedback rymmer både att ge feedback uppåt och nedåt i en organisation är inte lika självklart. Denna studie ämnar utforska givande av feedback i en arbetsplatskontext. LÄS MER

  4. 14. Reflektion - Ofint eller värdefullt? : En intervjustudie om reflektionens roll i arbetslivet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ella Grönberg; Matilda Permerius; [2022]
    Nyckelord :reflection; workplace learning; informal learning; organizational learning; reflektion; arbetsplatslärande; informellt lärande; organisationslärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka reflektionens inverkan på arbetsplatslärande. Den tidigare forskningen visar att reflektionen har en positiv effekt på minnet och således även på lärandet, vare sig det handlar om skolväsendet, informellt lärande eller lärande på arbetsplatsen. LÄS MER

  5. 15. "Kom inte och säg att jag inte klarar det för då bevisar jag bara att det går!" : En narrativ studie om upplevelsen att få vara en del av en skola för alla.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Stellansson; Josephine Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Deltagande; “Det livslånga lärandet”; “En skola för alla”; Gymnasiesärskola; Inkludering; Intellektuell funktionsnedsättning; Komvux som särskild utbildning;

    Sammanfattning : Individer med intellektuell funktionsnedsättning och/eller individer i behov av särskilda insatser vill i allt större utsträckning vara delaktiga och inkluderade i samhället samtidigt som röster höjs för att den arbetskraft som samhället förlorat genom den exkludering som fortfarande fortgår måste ses över (SKL, 2016). Studiens syfte var att undersöka hur elever med intellektuell funktionsnedsättning och/eller elever i behov av särskilda insatser själva beskriver och berättar om sina upplevelser av sina individuella möjligheter till lärande och utveckling inom ramen för “en skola för alla” och tanken om “det livslånga lärandet”. LÄS MER