Sökning: "praktiska ämnen i skolan"

Visar resultat 16 - 20 av 63 uppsatser innehållade orden praktiska ämnen i skolan.

  1. 16. Skolämnet slöjd i senmodern skola : En kritisk diskursanalys om ett skolämnes relevans

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Martina Rylander Lundström; [2017]
    Nyckelord :slöjd diskursanalys senmodern;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att kritiskt granska argumenten emot och för skolslöjd i den senmoderna skolan. Argumenten har hämtats från ’smörknivsupproret’, en debatt om skolslöjd som pågick under några veckor 2016. LÄS MER

  2. 17. Glykol som kolkälla för lakvattenrening

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, KTH/Skolan för kemivetenskap (CHE)

    Författare :William Jansson; [2017]
    Nyckelord :glykol; denitrifikation; KBR;

    Sammanfattning : Kväverening är en viktig process som utförs i många av de större reningsverken i Sverige föratt eliminera farliga ämnen som i stor utsträckning påverkar miljön och den globalauppvärmningen. En effektiv metod för att bli av med det kemiskt bundna kvävet är att användasig utav en denitrifikationsprocess med en kolkälla vars huvuduppgift är att med hjälp av kolreducera kvävet till mer stabila och mindre reaktionsbenägna molekyler. LÄS MER

  3. 18. Undervisningsämne, har det en avgörande roll för lärarens stressnivå? : En kvantitativ studie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Gabriel Andersson; Jepser Engstrand; [2017]
    Nyckelord :stress; undervisningsämne; grundskollärare; undervisningsprocess; PSS;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att studera ifall det fanns någon skillnad i stressnivå mellan lärare i olika undervisningsämnen. Tidigare forskning visar att lärare i olika ämnen lägger ner olika mycket tid i undervisningsprocessen (planering, undervisning, dokumentation och bedömning/återkoppling). LÄS MER

  4. 19. Elevers möjligheter till handlingskompetens inom hållbar utveckling - för lärare i hem- och konsumentkunskap

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Vong Thai; Izabella Zenati; [2016-05-11]
    Nyckelord :Handlingskompetens; hem- och konsumentkunskap; hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling är ett stort och komplext område och som ständigt förändras i takt med samhällsutvecklingen. Klimatförändringarna påverkar alla människor på jorden och för att andra i framtiden ska kunna tillgodose sina behov, måste arbetet mot en hållbar utveckling effektiviseras såväl i samhället som i skolan. LÄS MER

  5. 20. Elevers lärande i grundskolans bildundervisning : En litteraturstudie av bilddidaktisk forskning kring bildundervisningens effekter på elever i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bild

    Författare :Stina Ericsson; [2016]
    Nyckelord :Estetiska läroprocesser; transfereffekter; bildundervisning; synen på kunskap;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvalitativ litteraturstudie av bilddidaktisk forskning, vars syfte är att undersöka huruvida bildundervisningen ger möjlighet till utveckling och lärande som även främjar lärande i akademiska ämnen, utöver lärandet enbart i bildämnet. Bildämnet anses vara ett viktigt ämne i skolan som främjar elevers individuella utveckling och kan ge dem utvecklingsmöjligheter även i akademiska ämnen genom att det inkluderar både praktiska och teoretiska arbetsmetoder. LÄS MER