Sökning: "praktiska ämnen i skolan"
Visar resultat 16 - 20 av 63 uppsatser innehållade orden praktiska ämnen i skolan.
16. Skolämnet slöjd i senmodern skola : En kritisk diskursanalys om ett skolämnes relevans
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktikSammanfattning : Syftet med studien var att kritiskt granska argumenten emot och för skolslöjd i den senmoderna skolan. Argumenten har hämtats från ’smörknivsupproret’, en debatt om skolslöjd som pågick under några veckor 2016. LÄS MER
17. Glykol som kolkälla för lakvattenrening
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, KTH/Skolan för kemivetenskap (CHE)Sammanfattning : Kväverening är en viktig process som utförs i många av de större reningsverken i Sverige föratt eliminera farliga ämnen som i stor utsträckning påverkar miljön och den globalauppvärmningen. En effektiv metod för att bli av med det kemiskt bundna kvävet är att användasig utav en denitrifikationsprocess med en kolkälla vars huvuduppgift är att med hjälp av kolreducera kvävet till mer stabila och mindre reaktionsbenägna molekyler. LÄS MER
18. Undervisningsämne, har det en avgörande roll för lärarens stressnivå? : En kvantitativ studie
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att studera ifall det fanns någon skillnad i stressnivå mellan lärare i olika undervisningsämnen. Tidigare forskning visar att lärare i olika ämnen lägger ner olika mycket tid i undervisningsprocessen (planering, undervisning, dokumentation och bedömning/återkoppling). LÄS MER
19. Elevers möjligheter till handlingskompetens inom hållbar utveckling - för lärare i hem- och konsumentkunskap
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapSammanfattning : Hållbar utveckling är ett stort och komplext område och som ständigt förändras i takt med samhällsutvecklingen. Klimatförändringarna påverkar alla människor på jorden och för att andra i framtiden ska kunna tillgodose sina behov, måste arbetet mot en hållbar utveckling effektiviseras såväl i samhället som i skolan. LÄS MER
20. Elevers lärande i grundskolans bildundervisning : En litteraturstudie av bilddidaktisk forskning kring bildundervisningens effekter på elever i grundskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/BildSammanfattning : Denna studie är en kvalitativ litteraturstudie av bilddidaktisk forskning, vars syfte är att undersöka huruvida bildundervisningen ger möjlighet till utveckling och lärande som även främjar lärande i akademiska ämnen, utöver lärandet enbart i bildämnet. Bildämnet anses vara ett viktigt ämne i skolan som främjar elevers individuella utveckling och kan ge dem utvecklingsmöjligheter även i akademiska ämnen genom att det inkluderar både praktiska och teoretiska arbetsmetoder. LÄS MER