Sökning: "praktiska ämnen i skolan"

Visar resultat 11 - 15 av 63 uppsatser innehållade orden praktiska ämnen i skolan.

  1. 11. Digitalization of the customer experience in banking Use of AI and SSTs in complex/sensitive tasks: pre-collection

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Naz Gizem Karahanli; Johannes Touma; [2021]
    Nyckelord :digital transformation; digitalization; customer experience; self-service technologies; AI; precollection; sustainable digitalization; ethical coding;

    Sammanfattning : The digital revolution is changing the banking industry, and how banks create value and deliver services to their customers. Customer experience becomes the main pillar of digitally transformed banks through self-service technologies (SSTs) and the use of artificial intelligence (AI); the research focus of this study is to explore the impact of those modern technologies when dealing with sensitive information and emotional encounters in the banking sector. LÄS MER

  2. 12. Praktiska inslag i naturvetenskapen : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Caroline Gustavsson; Jenny Graversen; [2020]
    Nyckelord :praktiska inslag; naturvetenskapsundervisning; naturvetenskap; praktisk undervisning; lågstadiet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Naturvetenskapen är en viktig del i skolan för att ge elever den kunskap som krävs för att förstå människan och omvärlden. Ett naturvetenskapligt sätt att se på vår värld ger oss möjlighet att förklara den. Det är skolans ansvar att förmedla denna kunskap och att bibehålla elevernas lust att lära. LÄS MER

  3. 13. “[I]ngen pallar ju anteckna med papper och penna” - En intervjustudie om digitala eller analoga anteckningar i den digitaliserade svenska skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Olivia Borring; Alice Hörnestig; [2020]
    Nyckelord :Digitala anteckningar; Fenomenografi; Gymnasieskolan; Papper och penna; Samhällskunskap; Undervisningstempo;

    Sammanfattning : Detta examensarbete ämnar till att svara på frågeställningen: Vilka problem och möjligheter upplever gymnasieelever i samhällsorienterande ämnen, i Malmö, att det finns med att föra anteckningar med hjälp av digitala verktyg jämfört med papper och penna? Motivering till valet av frågeställningen bygger på ett intresse av att se vilka konsekvenser digitalisering av den svenska skolan kan leda till i allmänhet och för anteckningar och lärande i synnerhet. Vår teoretiska förankring och vår metod grundar sig i fenomenografi som synliggör upplevelser av fenomen. LÄS MER

  4. 14. Lära om och av naturen - Lärarstudenters uppfattningar om utomhuspedagogiskt arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Minna Salmi; Amanda Eriksson; [2019]
    Nyckelord :biologi; elev; elevers lärande; grundskola; klimat; lärarutbildning; miljö; naturvetenskap; NO; studentattityder; undervisning; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Genom detta arbete vill vi utveckla vår förståelse för lärarstudenters upplevelser av vilka förutsättningar utbildningens NO-kurser skapar för framtida utomhuspedagogiskt arbete inom dessa ämnen. Denna vilja grundas i ett personligt engagemang för hur vi inom skolan kan stödja elever som idag växer upp i en eskalerande klimatkris samt i tidigare forskning som visat att lärares möjligheter till detta till stor del utvecklas under lärarutbildningen. LÄS MER

  5. 15. Rening av PFOS från lakvatten på Tveta avfallsanläggning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, KTH/Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa (CBH)

    Författare :Nils Säving; [2018]
    Nyckelord :PFOS; reningsgrad; adsorptionseffektivitet;

    Sammanfattning : Telge Återvinnings avfallsanläggning Tveta, har gamla deponiområden och verksamhetsytor som genererar lakvatten och processvatten. Lakvattnet pumpas kontinuerligt till Himmerfjärdsverkets reningsverk, Syvab. Himmerfjärdsverket är REVAQ-certifierat sedan 2009 och kraven för certifieringen har nu skärpts. LÄS MER