Sökning: "praktiska ämnen i skolan"

Visar resultat 21 - 25 av 63 uppsatser innehållade orden praktiska ämnen i skolan.

  1. 21. (S)examensarbete

    Kandidat-uppsats, Konstfack/Textil

    Författare :Cecilia Pfaff; [2016]
    Nyckelord :art; textile art; knitting; crochet; sex; sexy; sexiness; Instagram; selfie; performance; sun chair; craftivism; Dolly Parton; body; feminism; #xxxjobb; #123sexy; konst; textilkonst; stickning; virkning; sex; sexig; sexighet; Instagram; selfie; performance; solstol; craftivism; Dolly Parton; kropp; feminism; #xxxjobb; #123sexy;

    Sammanfattning : Preface: Thank you to all the women in my life who have supported me through this process; to my mother, to my other mother (Susan), to Kara, to Jordan and, of course, to Dolly. Summary: (S)examensarbete is a journey through which I have questioned if knitting can be sexy. LÄS MER

  2. 22. ”Lättast är nog om någon visar mig först, sen tänker jag själv, typ”. En kvalitativ studie om elevers syn på sitt lärande

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lisa Johansson; Carina Pettersson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractSyfte: Studies syfte var att ur ett elevperspektiv undersöka hur elever i grundsärskolan årskurs 7-9 såg på sitt lärande. Undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån två frågeställningar som berörde elevernas lärande. LÄS MER

  3. 23. Att utveckla elevers läsförståelse : En kvalitativ studie över lärares arbete med läsförståelse och begrepp i grundskolans senare år

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Margaretha Martinsson; [2016]
    Nyckelord :Reading comprehension; concepts; learning environment; language development.; Läsförståelse; begrepp; lärmiljö; språkutvecklande arbete.;

    Sammanfattning : I undersökningar som Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) och Programme for International Student Assessment (PISA) visar Sverige nedslående resultat när det gäller elevers läsförståelse. Samtidigt visar skolans styrdokument att lärare i alla ämnen är ansvariga att arbeta språkutvecklande. LÄS MER

  4. 24. Inkluderande organisation? : En intervjustudie kring hur rektorer organiserar undervisning för grundsärskoleelever samt hur de definierar och resonerar kring begreppet inkludering.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Anna Karlsson; [2015]
    Nyckelord :Inkluderande organisation; inkluderande undervisning; Intellektuella funktionshinder; Grundsärskola; Specialundervisning; Organisation av specialundervisning; Organisation av undervisning för grundsärskoleelever;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om rektorers syn på organisation av undervisning för grundsärskoleelever samt rektorernas definitioner av begreppet inkludering med hänseende på en skola för alla. Bakgrunden till undersökningen är att det i dag finns många olika sätt att organisera undervisning för grundsärskoleelever och att flertalet rektorer anger att deras organisation är inkluderande. LÄS MER

  5. 25. Elevers inställning till de naturvetenskapliga ämnena : en enkätstudie med elever i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Daniel Zdilar; [2015]
    Nyckelord :Naturvetenskap; undervisning; attityder;

    Sammanfattning : Ett problem som jag såg när jag var ute på praktik var hur elevernas intresse och inställning till de naturvetenskapliga ämnena för vissa elever är negativa vilket leder till att de inte vill arbeta med ämnena. Tidigare forskning visar att detta intresse och inställning hos barn och ungdomar sjunker med de stigande åldrarna. LÄS MER