Sökning: "problemlösning och nivågruppering."

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden problemlösning och nivågruppering..

  1. 1. Särskild begåvning i matematik : Lärares erfarenheter av identifiering och undervisning av särskilt begåvade elever i matematik i grundskolans tidigare år.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sofie Johansson; [2023]
    Nyckelord :Grundskola; högpresterande elever; lärarkompetens; matematik; särbegåvning; särskilt begåvade elever; särskild begåvning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka lärares erfarenheter av att identifiera särskilt begåvade elever i matematik samt lärares erfarenheter av att undervisa dessa elever. Studien syftar vidare till att undersöka eventuella hinder kopplade till detta. LÄS MER

  2. 2. Särskilt begåvade elever i matematik : Pedagogers synsätt och uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Lina Askeblad; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Målet med den här studien har varit att genom en enkät och intervjuer undersöka verksamma lärares och en skolledares synsätt och uppfattningar kring arbetet med särskilt begåvade elever inom matematiken. Det skulle besvaras med hjälp av tre frågeställningar: Vilka sätt eleverna identifieras; Hur stöd och stimulering ges; Vilket organisatoriskt stöd lärarna får eller saknar. LÄS MER

  3. 3. ”Undra om toalettpappret kommer räcka resten av livet?” : En empirisk forskningsstudie om elever med fallenhet för matematik och hur de kan utmanas och utvecklas genom problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Julia Garnegård; Frida Heideman; [2019]
    Nyckelord :Matematik; mellanstadiet; fallenhet; begåvning; problemlösning och nivågruppering.;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska forskningsstudie är att undersöka om - och i sådana fall - hur problemlösning kan utmana och utveckla elever med fallenhet för matematik i årskurs 4. I studien behandlas två frågeställningar; Vilken inverkan har problemlösning på utvecklingen hos elever med fallenhet för matematik och på vilka sätt kan gruppens homogena sammansättning påverka elevernas utveckling? Studien är av kvalitativ karaktär och de metoder som använts är deltagande observation och utvärdering i grupp. LÄS MER

  4. 4. Undervisning som möter behoven hos elever med fallenhet för matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Julia Garnegård; Frida Heideman; [2018]
    Nyckelord :Matematik; mellanstadie; fallenhet; begåvning och undervisningsmetod.;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att kartlägga vilka undervisningsmetoder lärare använder sig av för att utmana elever med fallenhet för matematik i årskurs 4–6. Följande frågeställningar besvaras: Hur definieras begreppet elever med fallenhet för matematik i tidigare forskning? Vad framkommer i tidigare forskning om vilka undervisningsmetoder lärare använder för att möta behoven hos elever med fallenhet för matematik? Forskningen som granskats har sökts fram ur forskningsdatabaser och därefter analyserats utifrån sitt innehåll. LÄS MER

  5. 5. Hur matematikundervisningen kan utformas för att gynna elever med fallenhet för matematik : Ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Andrea Mako; [2015]
    Nyckelord :Problemlösning; lösningsstrategier; berikning; nivågruppering; diagnoser; elever med fallenhet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få en djupare förståelse och kunskap om hur matematikundervisningen kan utformas så att den bemöter elever med fallenhet för matematik. Syftet var även att få kunskap om hur arbetet med problemlösning kan gynna dessa elever. I genomförandet av studien intervjuades fem verksamma matematiklärare i årskurs 4-6. LÄS MER