Sökning: "professionell self-efficacy"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden professionell self-efficacy.

  1. 1. “Man anpassar sig för att överleva” : En studie om lärande- och anpassningsprocesser hos svenskar med internationella arbetsplatser.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Dania Jihad; Yasmine Rghif; [2024]
    Nyckelord :Keywords: Cultural Adaptation; International workplace; Multicultural Work Environments; Working abroad.; Nyckelord: Kulturell Anpassning; Internationella Arbetsplatser; Multikulturella Arbetsmiljöer; Utlandsarbete;

    Sammanfattning : Abstract (sv): Denna uppsats undersöker de lärande- anpassningsprocesser som svenskar genomgår när de etablerar sig på internationella arbetsplatser. Med fokus på svenskar som arbetar i olika länder utgår studien från dessa två forskningsfrågor: Hur beskriver svenskar sina erfarenheter av att etablera sig på en arbetsplats utomlands? Vilka möjligheter och utmaningar identifierar svenskar i dessa sociala lärande- och anpassningsprocesser? Studien besvarar dessa frågor genom en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer för att utforska individuella erfarenheter av kulturell och professionell anpassning. LÄS MER

  2. 2. Kunskap, förmåga och self-efficacy : Skattningar från nyexaminerade psykologer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Rebecka Lindblom; Magda Sundén; [2023]
    Nyckelord :professionell self-efficacy; self-efficacy; nyexaminerade psykologer; psykolog; kunskap; kunskaper; förmåga; förmågor; utbildning; utbildningsmål; utbildningsrelaterad; psykologprogram; lärosäte;

    Sammanfattning : A challenge for Programmes for Master of Science in Psychology is to provide students with the knowledge and abilities required to handle the psychology profession. Later, when the students enter the profession, they are expected to rely on their competence and ability to perform psychological work as well as understand their knowledge gaps and limitations. LÄS MER

  3. 3. Compassion fatigue bland lärare – reliabiliteten för en befintlig skala, dess samband med närliggande koncept samt kopplingen till benägenhet att agera vid mobbningssituationer i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Emma Madholm; Louise Nilsson; [2023]
    Nyckelord :compassion fatigue; lärare; mobbning; compassion fatigue inventory CFI ; psykometriska egenskaper; teacher; bullying; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate the psychometric properties of the Compassion Fatigue Inventory (CFI) as a tool for measuring compassion fatigue among teachers. We also examined whether the level of compassion fatigue could predict teachers' propensity to act in a bullying situation. LÄS MER

  4. 4. From Professional Engineers to University Lecturers : A Qualitative Inquiry about Motivations, Experiences, and Decision-Making Processes of Second Career-Changing Lecturers

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Luis Miguel Dos Santos; [2023]
    Nyckelord :Australia; COVID-19; engineer; engineering education; second career changing teacher; self-efficacy; social cognitive career and motivation theory; social cognitive theory;

    Sammanfattning : Background and Research Questions: The purpose of this study is to investigate and understand the motivations, experiences, and decision-making processes of a group of professional engineers who decided to switch their career pathway from the engineering industry to education and teaching during their mid-age. Based on the Social Cognitive Career and Motivation Theory and Self-Efficacy Theory, the study was guided by a research question, why would professional engineers decide to switch their career pathway from the engineering industry to education and teaching during their mid-age, particularly in Australia? What are their motivations?  Methodology: In line with the general inductive approach, focus group activity, remarkable item sharing, and member-checking interviews were used to collect in-depth sharing and stories from six participants via the online platform during the COVID-19 pandemic. LÄS MER

  5. 5. Är du redo? En studie om blivande lärare i fritidshem och deras tilltro till självförmåga inför det dubbla uppdraget och en kluven yrkesprofession.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Carlsson Evelina; Wallsten Ann; [2022-03-15]
    Nyckelord :Självförmåga eng. self-efficacy ; professionell identitet; lärare i fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats har varit att undersöka hur blivande lärare i fritidshem beskriver sin tilltro till självförmåga inför sitt kommande yrkesliv. Då vi har valt att arbeta med vår studie utifrån att det är ett dubbelt arbetsuppdrag som väntar; både som lärare i fritidshem men också som ämneslärare har vi också bearbetat vårt material utifrån begreppet professionell identitet. LÄS MER