Sökning: "slöjdämnets status"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden slöjdämnets status.
1. Debatten om slöjd - Hur professioner och vårdnadshavare inom skolan förhåller sig till slöjdämnets plats och status
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning : In the Swedish school, students study 17 compulsory subjects, crafts (wood, metal and textiles) being one of these subjects. This compulsory subject is under debate. The debate has been ongoing for some time in varying strengths, in different contexts, especially in the media. LÄS MER
2. Slöjdkärringen är schysst : En kvalitativ intervjustudie av seniora textilslöjdlärares upplevelser av status och relationer i textilslöjd
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med den här studien har varit att undersöka hur seniora textilslöjdslärare har upplevt att deras relationer till eleverna samt hur textilslöjdens status har varit och förändrats i skolan från och med att det infördes i skolan 1962, exempelvis i och med nya läroplaner eller samhällsförändringar. Empirin har inhämtats under enskilda intervjuer med åtta seniora textilslöjdslärare och därefter analyserats tematiskt. LÄS MER
3. Framtiden för slöjd : Framtiden för slöjden. Hur kan skolslöjden utvecklas/förändras?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på om trä- och metallslöjden, dvs den del av slöjden som arbetar med hårda material kan bli sammanslagen med ämnet teknik. Bakgrunden till det är att jag vill undersöka om hur slöjdens framtid skulle kunna se ut och om man skulle behöva förändra ämnet för att låta det passa in mer i framtidens teknikutveckling. LÄS MER
4. Skolämnet slöjd i senmodern skola : En kritisk diskursanalys om ett skolämnes relevans
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktikSammanfattning : Syftet med studien var att kritiskt granska argumenten emot och för skolslöjd i den senmoderna skolan. Argumenten har hämtats från ’smörknivsupproret’, en debatt om skolslöjd som pågick under några veckor 2016. LÄS MER
5. Spelar det någon roll? : en litteraturstudie om slöjdlärarprofiler som en del i att förstå det specifika med att vara lärare i slöjd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kultur och kommunikation; Filosofiska fakultetenSammanfattning : Uppsatsen undersöker hur olika kategoriseringar av lärarprofiler kan vara till hjälp att ge förståelse för vad det innebär att vara lärare i slöjd. En komparativ innehållsanalys används som metod då en jämförelse mellan kategoriseringar gjorda av tre slöjdforskare och tre forskare inom annan didaktisk forskning sker. LÄS MER