Sökning: "specialpedagogik handlingsplan"

Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade orden specialpedagogik handlingsplan.

  1. 6. Talet om barn i förskolans handlingsplaner när barn är i behov av särskilt stöd

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helen Olsson; [2014-08-25]
    Nyckelord :förskolan; handlingsplan; särskilt stöd; diskurs; identitet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med föreliggande studie är att belysa hur barn som tillfälligt eller varaktigt är i behov av särskilt stöd skrivs fram i förskolans handlingsplaner. Samt vilka konsekvenser beskrivningarna och de föreslagna stödinsatserna kan medföra för barns identitetsskapande. LÄS MER

  2. 7. Handlingsplaner - en plan med handlingar. En diskursanalys

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Susanne Junehagen Sand; [2014-04-01]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; handlingsplan; diskurs och makt;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet är att identifiera de diskurser som framträder i handlingsplaner för barn i behov av särskilt stöd. Syftet är vidare att analysera de diskurser som skapas då pedagogerna tolkar sitt uppdrag. LÄS MER

  3. 8. Kategoriseringar av barn i förskolan- att vara i behov av stöd

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karin Eriksson; [2014]
    Nyckelord :diskursanalys; förskola; handlingsplan; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Eriksson, Karin (2014). Kategoriseringar av barn i förskolan- att vara i behov avsärskilt stöd. Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Högskola. . LÄS MER

  4. 9. Hur sker övergången från förskola till förskoleklass för barn i behov av särskilt stöd? En studie av pedagogers erfarenheter i förskolan och förskoleklass

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marie Lövenby; [2012-09-26]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka pedagogers i förskolan och förskoleklass erfarenheter när det gäller övergången från förskola till förskoleklass för barn i behov av särskilt stöd. Teori: Som teoretisk utgångspunkt har jag valt fenomenologisk hermeneutik. LÄS MER

  5. 10. Högbegåvad - privilegierad eller bortglömd : en studie om skolpersonals kunskap och insikt kring särbegåvade elever

    Magister-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Maria Ströbeck; Britt-Inger Svensson; [2011]
    Nyckelord :En skola för alla; Handlingsplan; Högbegåvad; Specialpedagogik; Särbegåvning; Särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka rektorers beredskap när det gäller att bemöta högbegåvade elever. Bakgrunden till vårt intresse är den specialpedagogiska visionen ”en skola för alla” och det förtydligande som den nya skollagen innebär när det gäller dessa elevers rätt till särskilt stöd. LÄS MER