Att välja sourcingstrategi : Drivkrafter och utmaningar bakom val av produktionsland inom textilindustrin

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Textil- och beklädnadsindustrin har expanderat kraftigt sedan 1990-talet och är idag en av de största industrierna i världen. Den globala försörjningskedjan inom industrin innefattar komplexa nätverk och förhållanden kring bland annat sourcingstrategier och var företag väljer att placera sin textilproduktion. För att skapa konkurrenskraftiga strategier krävs kontroll av företagens produktion- och leveranskedja, och allt fler företag har insett att offshoring inte är lönsamt. Sourcingstrategin nearshoring, vilket innebär att företag placerar produktionen närmare hemlandet och företagets huvudsakliga marknad, har istället blivit allt mer intressant. Tidigare forskning kring sourcingstrategierna offshoring och nearshoring fokuserar på hur implementering av strategierna kan ser ut, och vilka möjligheter och utmaningar det innebär. Det saknas däremot forskning kring hur textil- och modeföretag bemöter och hanterar dessa utmaningar. Denna uppsats syftar därmed till att studera drivkrafter bakom svenska textil- och modeföretags val av sourcingstrategi, samt hur företagen hanterar utmaningar för att upprätthålla en effektiv och lönsam försörjningskedja. Som hjälpmedel för att identifiera drivkrafter och strategiska hanteringsåtgärder, används Supply Chain Management och det teoretiska perspektivet Resource-based view. Studien är kvalitativ och materialinsamlingen utgörs av semistrukturerade intervjuer med kompletterande observationer av fem svenska textil- och modeföretag. Intervjuerna har transkriberats, och tillsammans med observationerna har en tematisk analys genomförts. Studiens resultat efter materialinsamlingen visar på att drivkrafter och utmaningar bakom företags val av sourcingstrategi har en koppling till hantering och effektivitet av försörjningskedjan. Studien visar även på att svenska textil- och modeföretag är intresserade av nearshoring, och vill implementera det i framtiden, men att vissa utmaningar är för stora för att hantera på ett lönsamt sätt. Svenska textil- och modeföretag har olika motiv för varför de väljer olika sourcingstrategier, och det innebär att företagen anpassar sina sourcingstrategier efter deras tillgångar och resurser. Studiens slutsats är att företag upplever drivkrafter och utmaningar med både offshoring och nearshoring, och att en kombination av dessa kan vara möjligt att tillämpa. Studien är applicerbar inom textilt management eftersom resultatet kan hjälpa svenska textil- och modeföretag att jämföra de olika sourcingstrategier för att därmed skapa strategiska beslut kring sourcing och val av leverantörer. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)