Sökning: "spelens påverkan"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden spelens påverkan.

  1. 1. IMMERSIVT MEN ANVÄNDBART SPELGRÄNSSNITT : En studie om påverkan mellan användbarhet och immersion i tre former av spelgränssnitt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Peter Lundberg; Anders Svensson; [2023]
    Nyckelord :Användbarhet; Diegetisk; Gränssnitt; Immersion; Meta-perception;

    Sammanfattning : Action-äventyrspels immersion och användbarhet påverkas av deras UI:s form och design. Tidigare forskning visar att diegetiskt UI bidrar till immersion men forskningen saknar insikter om hur olika varianter av UI påverkar spelens användbarhet. LÄS MER

  2. 2. Spelifierad matematikundervisning i årskurs 4-6 : En kvantitativ undersökning av lärares erfarenheter med spel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Eric Pettersson; [2021]
    Nyckelord :Matematik; motivation; spel; undervisningsmetod;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur ofta spel används i matematikundervisning, vilka motiv lärare kan ha för att använda spel som undervisningsaktivitet samt hur lärarna uppfattar att eleverna påverkas av inkluderingen av spel. Den tidigare forskningen visar att spel kan vara ett motiverande pedagogiskt verktyg och på grund av att spel ofta förekommer i digital form kopplas dess användning till innehållet i läroplanen. LÄS MER

  3. 3. Digitala spel i matematik Digitala spels påverkan på elevers motivation till lärande inom matematikämnet

    M1-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Anna Kauppinen; Ebba Johnsson; [2020]
    Nyckelord :Mathematics; digital games; student motivation; Matematik; digitala spel; elevers motivation;

    Sammanfattning : Matematik har ofta stämpeln av att vara ett svårt och tråkigt ämne och därför är det viktigt att undersöka vilka möjligheter det finns att motivera elever till lärande inom matematik. Barn idag har växt upp i ett samhälle där digitaliseringen tidigt är en naturlig del av deras vardag. LÄS MER

  4. 4. Maskulinitet i actionspel från perspektiv av spelare : Analys av maskulinitet i hög-budgetspel idag och spelarnas insikt i mediet de deltar i

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Anders Karlsson; [2018]
    Nyckelord :Maskulinitet; Genus; AAA Spel; Action Äventyr; Spelare; Kvalitativ;

    Sammanfattning : En kvalitativ studie i syfte att identifiera mönster inom framställningen av manliga karaktärer i spel på AAA marknaden idag, spelarnas egna upplevelser och analyser av detta. Detta genom att lägga fram fyra olika populära manliga karaktärer i nya spel och analysera en diskussion mellan spelare bekanta inom genren om deras upplevelser av dessa protagonister. LÄS MER

  5. 5. Ljuddesignens påverkan på spelarupplevelse : En utforskande analys av ljuddesigners arbetsmetoder och den resulterande ljudbildens effekter på spelupplevelse

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för elektronikkonstruktion

    Författare :Olof Pettersson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att undersöka sambandet mellan spelljuddesigners arbetsmetoder, målsättningar och tankegångar under produktionstiden och hur ljudbilden i det slutgiltiga spelet upplevs av såväl publik som speljournalister. En enkät med frågor om ljudet i utvalda spel skickades ut och tog emot över hundra svarande och recensioner samlades i och sammanställdes för att få en bild över vad allmänheten ansåg om spelens ljud. LÄS MER