Sökning: "språkutveckling sociokulturellt perspektiv"
Visar resultat 16 - 20 av 386 uppsatser innehållade orden språkutveckling sociokulturellt perspektiv.
16. Varför TAKK? : Hur rektorer/biträdande rektorer resonerar kring arbetet med TAKK i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/DidaktikSammanfattning : TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) är ett sätt att öka barns språkutveckling och stödja barn i sina kommunikativa funktioner, genom att göra teckenrörelser i kombination med det talade språket. TAKK är en metod som används i många förskolor i Sverige, och därmed har ett växande intresse för forskning kring TAKK uppstått. LÄS MER
17. Att ta tillvara högläsningens potential i undervisningen : en studie om några lärares förhållningssätt till högläsning som didaktiskt redskap i årskurs F–3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Studiens syfte är att nå fördjupad kunskap kring några lärares allmänna förhållningssätt till högläsning som didaktiskt redskap och deras beskrivningar av hur de implementerar sådana förhållningssätt i sin praktik i årskurs F–3. Studien har en kvalitativ ansats där fem semistrukturerade intervjuer genomförts med verksamma lärare i årskurs F–3. LÄS MER
18. Mångfacetterad tillämpning av bild i språkutvecklande undervisning : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med bild i språkutvecklande undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Bakgrund: Under förskollärarutbildningen har intresset för det estetiska ämnet bild och språkutveckling vuxit fram. Anledningen till intresset är utifrån egna tankar hur de två ämnesområden skulle kunna kombineras för att stärka och stötta barns språkutveckling i förskolan. LÄS MER
19. Flerspråkig språkutveckling utifrån läsaktiviteter : En studie av sex pedagogers uppfattningar om flerspråkiga barns utveckling utifrån lässtunder i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur förskolans pedagoger använder sig av olika läsaktiviteter för att främja språkutvecklingen hos flerspråkiga barn. För att uppnå studiens syfte och frågeställningar har semi-strukturerade intervjuer genomförts med sex pedagoger. LÄS MER
20. Barnets Förstaspråk : Att undervisa flerspråkiga barn i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och beskriva hur pedagoger i förskolan aktivt använder barnens förstaspråk som en resurs och en stödstruktur under undervisning. Genom att belysa strategier, metoder och goda exempel som främjar barnens språkutveckling och lärande genom att integrera deras modersmål i undervisningen. LÄS MER