Användning av humor i vårdmötet : En kvalitativ litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/Hälsohögskolan

Sammanfattning: Bakgrund: Humor spelar en betydande roll i mänskligt liv genom att generera glädje, bygga relationer och minska stress, särskilt inom hälso- och sjukvården där personcentrerad vård betonas för att säkerställa god vård. Forskning visar att humor och skratt hjälper relationen mellan sjuksköterskor och patienter. Personcentrerad omvårdnad kan förbättras genom användningen av humor för att etablera starka vårdrelationer och främja positiva känslor hos patienter men det finns även risker med humor. Syfte: Syftet är att beskriva användning av humor i möten mellan sjuksköterskor och patienter i öppen- och slutenvård. Metod: Genom att göra en kvalitativ litteraturöversikt sammanfattades nuvarande forskning kring aktuellt ämne. Fribergs fem-stegsmodell användes för att analysera insamlade data från valda artiklar. Etiskt ställningstagande gjordes i förhållande till deltagarna i studien i form av att artiklar skulle vara peer reviewed.   Resultat: Fyra huvudkategorier framkom tydligt under bearbetning av den insamlade datan. Utifrån huvudkategorierna framkom att humor ofta används som hanteringsstrategi samt som ett sätt att forma relationer. Det framgick även att humorns form och tonfall var viktig för både sjuksköterskor och patienter. Det sista huvudfyndet visade på kopplingen mellan humor, maktrelationer och könsskillnader inom sjukvården. Slutsats: Sjuksköterskors anpassning samt personcentrerat tillvägagångsätt är avgörande för partnerskapet, medan hinder som uppfattningar om lämplig humor, stress och maktrelationer har en negativ inverkan på vårdrelationen. Patienter uttryckte att humor bör anpassas till deras specifika situation. Humor är fördelaktigt när den används med känslighet och efter etablerat förtroende men kräver noggrann bedömning och rätt timing. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)