Sökning: "tomb raider"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden tomb raider.

  1. 1. Evolutionen av Lara Croft : En jämförelse mellan filmerna "Lara Croft: Tomb Raider" (2001) och "Tomb Raider" (2018)

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Elvira Bergquist; [2021]
    Nyckelord :Lara Croft; Tomb Raider; feministisk analys; hjältinna; actionfilm; äventyrsfilm;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks karaktären Lara Croft i filmerna Lara Croft: Tomb Raider (2001) och Tomb Raider (2018) utifrån frågeställningarna: Hur skildras karaktären Lara Croft i filmerna Lara Croft: Tomb Raider (2001) respektive Tomb Raider (2018), vilka likheter och skillnader finns? Vad kan eventuella likheter och skillnader bero på? I analysen kallas karaktären i filmen från 2001 (en adaption av de ursprungliga datorspelen Tomb Raider från 1990-talet) för ”gamla Lara” och karaktären i filmen från 2018 (en adaption av nyversionen av samma datorspel från 2013–2018) för ”nya Lara”. Först diskuteras den visuella skildringen av Lara Croft utifrån Laura Mulveys begrepp ”den manliga blicken” och ”to-be-looked-at-ness” samt Yvonne Taskers iakttagelser där det finns stora skillnader mellan filmerna. LÄS MER

  2. 2. The Life and Times of Butehamun : Tomb Raider for the High Priest of Amun

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historia

    Författare :George Wood; [2020]
    Nyckelord :Butehamun; Deir el-Medina; Thebes; Egypt; Egyptology; mummies; reburial; caches; Valley of the Kings; biography; Butehamon; Deir el-Medinah; Thebe; Egypten; Egyptologi; mumier; Kungarnas dal; biografi;

    Sammanfattning : This is a biography of the scribe Butehamun. A member of a well-known family who had long lived in the village of Deir el-Medina working on the tombs in the Valley of Kings, Butehamun’s coming of age saw invasion and civil war in Thebes, and the end to the making of new tombs in the Valley, as the New Kingdom came to an end. LÄS MER

  3. 3. Hon som huvudroll : En komparativ studie av Lara Croft, Bayonetta, Emily Kaldwin och Billie Lurk

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Jasmine Kangasniemi; [2019]
    Nyckelord :Video games; performativity; male gaze; Lara Croft; Tomb Raider; Bayonetta; Emily Kaldwin; Billie Lurk; Dishonored 2; Dishonored: Death of the Outsider; Spel; performativitet; manlig blick;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to examine how Lara Croft, Bayonetta, Emily Kaldwin and Billie Lurk have been portrayed in their respective games. The questions at issue have examined how these four characters have been portrayed by their appearance on the cover of their games and how they’ve been depicted in gameplay. LÄS MER

  4. 4. Representationer av kvinnor i tv-spel : En semiotisk bildanalys om hur genus konstrueras i spelet Overwatch

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Johan Skönergård; [2017]
    Nyckelord :Tv-spel; genus; representationer; kroppstyper; Overwatch; maskulinitet; femininitet;

    Sammanfattning : Tv-spel har sedan dess begynnelse kontinuerligt växt storartat och är numera en stor ekonomisk nöjesindustri med flera miljoner användare varje dag. Tv- och film har under flera år granskats och undersökts gällande exempelvis vilka meddelanden dessa sänder ut och reproducerar till dess konsumenter genom bland annat könsroller, våld, etnicitet och klass. LÄS MER

  5. 5. ”Run you bastards! I’m coming for you all!” : En narrativ och processretorisk analys av Tomb Raider

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för retorik

    Författare :Christoffer Wahlsten; [2016]
    Nyckelord :Procedural Rhetoric; Rhetoric; Video Games; Narrative Analysis; Tomb Raider; Lara Croft; Ludology; Characterization; Ludonarrative Dissonance; PC Games; Female Characters; Processretorik; retorik; TV-spel; narrativ analys; Tomb Raider; Lara Croft; ludologi; karaktärisering; ludonarrativ dissonans; datorspel; kvinnliga karaktärer;

    Sammanfattning : Uppsatsen tar sig – med utgångspunkt i en analys av spelet Tomb Raider (2013) – an frågan om hur karakterisering genomförs inom interaktiva dataspel. Wahlsten väljer att använda sig dels av Sonja K Foss metod för narrativ analys, dels av Ian Bogosts procedurala retorik för att visa hur karaktären Lara Croft konstrueras under loppet av spelet. LÄS MER