Sökning: "Ludology"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade ordet Ludology.

  1. 1. Tunnlar som talar : En undersökning av spel som medium för berättande

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Maja Sjöström; [2024]
    Nyckelord :Amnesia: The Bunker; video game; narratology; ludology; game theory; interactivity; story.; Amnesia: The Bunker; elektroniska spel; narratologi; ludologi; spelteori; interaktivitet; berättelse.;

    Sammanfattning : Denna uppsats utforskar hur elektroniska spel fungerar som medium för berättande genom att undersöka aspekter av debatten som ägde rum i början av 2000-talet mellan narratologer och ludologer, angående hur man bäst bör närma sig och studera spel. Med rötterna i en jämförelse av hur ludologer och spelteoretiker närmar sig ämnet försöker uppsatsen sedan bredda perspektiven genom att jämföra den narratologiska strukturen hos spelet med mer konventionella medier för berättande, såsom filmer och litteratur. LÄS MER

  2. 2. Worldbuilding in roleplaying games : How do secondary narratives make user experiences more immersive?

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Dimitra Papacosta; [2023]
    Nyckelord :UX; User Experience; Immersion; Ludology; Narratology; Roleplaying games; RPG; Side quests;

    Sammanfattning : Digitala rollspel har idag allt större och mer inlevelserika spelvärldar, vilket bidrar till hög inlevelse hos användarna. Följaktligen ser genren såväl stora framgångar inom spelindustrin som ett större forskningsintresse inom akademin. LÄS MER

  3. 3. Getting Mortdogged : How high-ranking players experience randomness in Teamfight Tactics (TFT)

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Maximilian Feig; Adrian Hagerman; [2023]
    Nyckelord :Ludology; Player experience; Randomness; Teamfight Tactics; Uncertainty;

    Sammanfattning : This bachelor thesis seeks to find out what players’ experiences with randomness in Teamfight Tactics (TFT) are like, what makes these experiences good and bad, and what a game developer can learn from them. TFT and Auto-Battlers in general are a topic that has not seen much research despite their immense popularity since their inception. LÄS MER

  4. 4. Politics at Play: Analyzing discussions on political protests in Animal Crossing - New Horizons

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för etnologi

    Författare :Cecilia Lundström; [2023]
    Nyckelord :Foucault; political discourse; protesting; video games; Animal Crossing; ludology; online communication; politisk diskurs; protester; tv-spel; ludologi; onlineforum; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Executing and performing political protests is not just for the streets. A number of political protests have been held in video games, using the features of the game to convey political messages. In a world where there is ample possibility to communicate online, players are able to discuss these protests in online communities. LÄS MER

  5. 5. Ludonarrative Space : En fallstudie av den Narrativa Paradoxen och spelarens upplevelse i spelet Outer Wilds

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Lisa Brun; Jesper Jildestad; [2023]
    Nyckelord :Ludonarrative; Narrative Paradox; Outer Wilds; Semiotics; Multimodality; Multimodal discourse analysis; Ludology; Narratology; Player experience;

    Sammanfattning : The inherent conflict between the predetermined nature of narrative and the freedom that interactivity allows for, has been a major point of discussion in the field of interactive storytelling for many years. The Narrative Paradox, which initially described this tension, is seemingly getting closer than ever to being solved, but a singular solution with a definite answer has not been determined. LÄS MER