Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. DIGISKUA : "Vi får lära eleverna att det är OK att misslyckas." En studie om ämneslärares upplevelser av utvecklingsarbete på vetenskaplig grund i särskild undervisningsgrupp.

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Zahra Motavalli; [2023]
    Nyckelord :school development project; agency; teachers experiences; language development; digitization; social constructivism; inclusion; special education; skolutvecklingsprojekt; agency; lärares upplevelser; språkutveckling; digitalisering; socialkonstruktivism; inkludering; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Lärares villkor att ingå i skolutvecklingsprojekt är starkt kopplat till samhälls- och policyförändringar på makro- meso- och mikronivå. På mikronivå har ämneslärare i en särskild undervisningsgrupp ingått i ett forskningsutvecklingsarbete inom Språkutvecklande digitaliseringsarbete då det finns ett utvecklingsbehov inom dessa områden. LÄS MER

  2. 2. Hur lärare i idrott och hälsa arbetar med och upplever dokumentation inför bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Mikael Plym; Olivia Henningsson; [2023]
    Nyckelord :Curriculum; documentation practice; documentation tools; physical education and health; secondary school and upper secondary school; Dokumentationspraktik; dokumentationsverktyg; högstadiet och gymnasiet; idrott och hälsa; styrdokument;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare i ämnet idrott och hälsa på högstadiet och gymnasiet upplever arbetet med dokumentation inför bedömning. Vidare vill studien svara på frågor som behandlar lärarnas syn på hur, vad och varför dokumentationen sker samt hur lärarna upplever den egna dokumentationspraktiken och hur denna påverkas av yttre faktorer. LÄS MER

  3. 3. Lärarens roll vid undervisning av problemlösning i matematik : En kvalitativ studie om hur lärare i mellanstadiet kan stötta elever vid undervisning av problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Erica Kyhlström; Jesper Friberg; [2022]
    Nyckelord :problemlösning; sociokulturellt perspektiv; stöttning; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att undersöka hur lärare stöttar elever i arbete med problemlösning vid matematikundervisning. Utifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande har fyra lärare intervjuats och observerats utifrån stöttning på makro- och mikronivå. LÄS MER

  4. 4. Vad är vatten? : En experimentell studie om hur laborativ- och traditionell undervisning påverkar elevers förståelse för vattnets aggregationsformer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Natali Inanoglu; Vivien Tran; [2022]
    Nyckelord :Chemistry; waters state of matter; molecule; atom; laboratory teaching; traditional teaching; concept understanding; concept use; primary school; Kemi; vattnets aggregationsformer; molekyl; atom; laborativ undervisning; traditionell undervisning; begreppsförståelse; begreppsanvändning; grundskola;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att det knappt finns forskning om vilken undervisningsform som lämpar sig för implementering för yngre elever i kemi. Frågan om att hitta en undervisningsmetod som ökar elevernas prestationer i kemi är en utmaning i det moderna skolsystemet. LÄS MER

  5. 5. Barns möte med planerad undervisning : En barndomssociologisk studie ur ett åldersperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emma Bäckström; [2022]
    Nyckelord :Barndomssociologi; barns aktörskap; lek; planerad undervisning; ålder;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa och komparativa studie bygger på planerad undervisning i förskolan och hur barn i olika åldrar möter denna undervisning. Jag har utgått från ett åldersperspektiv för att ta reda på hur barns möte med den planerade undervisningen tar sig uttryck och har observerat vad det finns för likheter och skillnader mellan äldre och yngre barn vid dessa tillfällen. LÄS MER