Sökning: "verbalt minne"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden verbalt minne.
1. Verbal Memory Deficits and Possible Memory Recovery in Long-Term COVID Patients
Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Little is known about verbal memory performance in long-term COVID as well as the trajectory of recovery of verbal memory in long-term COVID. Here, I examine verbal memory performance differences in long-term COVID patients and control participants as well as how patients’ verbal memory performances changed over time. LÄS MER
2. Modelling Immediate Serial Recall using a Bayesian Attractor Neural Network
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : In the last decades, computational models have become useful tools for studying biological neural networks. These models are typically constrained by either behavioural data from neuropsychological studies or by biological data from neuroscience. LÄS MER
3. En studie av ordinlärning med elever i årskurs 3 : Påverkan av fonotaktisk sannolikhet och grannskapstäthet på ordinlärning samt koppling till fonologisk medvetenhet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Examensarbetet bygger på tidigare forskning som visat att två egenskaper hos ord, hög/låg fonotaktisk sannolikhet och hög/låg grannskapstäthet, kan påverka ordinlärning hos vuxna och barn. I examensarbetet upprepas ett ordexperiment som tidigare genomförts i USA och Nederländerna. LÄS MER
4. Självskattad funktion i deklarativt och procedurellt minne
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Psykologiska institutionenSammanfattning : Den gängse modellen för långtidsminnet med fem minnessystem och processerna inkodning och framplockning av minne ger att störningar bör kunna observeras inom tio områden. Vissa av dessa är dock dåligt beforskade. LÄS MER
5. Attention Process Training kontra sedvanliguppmärksamhetsträning i tidigt skede av hjärnskaderehabilitering : - en analys av påverkan på svarsmönster i Rey Auditory Verbal Learning Test
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Psykologiska institutionenSammanfattning : Utifrån teorin att bristande eller inadekvata uppmärksamhetsfunktioner kan visa sig i form av instabila svarsmönster på testet Rey Auditory Verbal Learning Test (RAVLT) undersöktes effektiviteten av ett intensivt uppmärksamhetsträningsprogram (APT) genom att studera svarsprotokoll från RAVLT av 60 patienter i det akuta skedet (<1 år) av rehabilitering efter hjärnskada. Tre testtillfällen undersöktes: före träning, efter träning samt som uppföljning sex månader efter avslutad behandling. LÄS MER