Sökning: "minne"
Visar resultat 1 - 5 av 952 uppsatser innehållade ordet minne.
1. Folk och minnen i Glaskogen - En analys av överlevnadsfaktorer hos sägner, folklore och folkminnen
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaperSammanfattning : This work is meant to show how memory can work within a smaller society when it comes to folklore and local history. What is remembered, how it is remembered and why it is remembered. LÄS MER
2. Musik som omvårdnadsåtgärd vid demenssjukdom : En kvalitativ litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Demenssjukdom är ett samlingsnamn för neurologiska sjukdomar som ger kognitiv svikt och påverkar framförallt minnet. Äldre personer och kvinnor löper störst risk att drabbas av demenssjukdom. Demenssjukdomarna kan i dagsläget inte botas utan endast symtomlindras. LÄS MER
3. Kan man minnas ett brott som man inte bevittnat? : En rättspsykologisk undersökning av tendensen till felaktiga minnen av ett brott
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Psykologiska institutionenSammanfattning : Minnet är av största relevans inom vittnespsykologiska sammanhang och kan vara avgörande för utfallet i rättsliga utredningar. Tidigare forskning visar att individer som har sett en effekt av en händelse kan tendera att minnas att de sett orsaken till händelsen. LÄS MER
4. Fences are like Ghosts are like Monuments : ephemeral social agreements under the neoliberal rule
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : This essay delves into the intricate dynamics of Berzelii Park, focusing on the interaction between the mesh fence constructed in 2016 and the Raoul Wallenberg monuments. It examines the fence as a nationalist monument, revealing its transformative impact on the communal space and highlighting its role in shaping memories, identity, and ideological conflicts within the urban landscape. LÄS MER
5. Exploring serial positioning effects in Claeson-Dahl's Test for verbal learning and retention – a naturalistic study
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Serial positioning effects and the derived recency ratio has shown increasing promise as clinical tools for evaluating neurocognitive disorders. These measures have remained unexplored in Claeson-Dahl’s Test for verbal learning and retention (CDT). LÄS MER