Sökning: "vfu platser"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden vfu platser.

  1. 1. Fåglarnas röster : Hur konstnärliga skolprojekt kan främja demokratiska värden bland eleverna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Andrés Díaz García; [2023]
    Nyckelord :konstnärliga aktiviteter; demokrati i skolan; interkulturalitet och sociokulturella perspektiv; relationell pedagogik; aktiv deltagande;

    Sammanfattning : Detta examensarbete analyserar ämnesdidaktiska moment inom bildämnet som syftar till att stötta utveckling av demokratiska värden. Analysen relaterar till Skolverkets krav på demokratiska värden, demokratiska begrepp och teorier. LÄS MER

  2. 2. Studie-och yrkesvägledares förebyggande arbete mot studieavbrott

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Shqipe Salihu; Lejla Muric; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka samt analysera, hur studie -och yrkesvägledare på gymnasieskola arbetar för att motivera elever för att förebygga studieavbrott. Följande frågeställning har besvarats: “Hur arbetar studie-och yrkesvägledare på gymnasiet med elevers motivation för att förhindra studieavbrott?". LÄS MER

  3. 3. Muntlig språkutveckling i tidiga skolår

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Disciplinary literacy and inclusive teaching

    Författare :Arlinda Istrefi; Arife Istrefi; [2022]
    Nyckelord :kommunikation; metoder; muntlig språkförmåga; språkutveckling tal; tidiga skolår;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete har varit att synliggöra och skapa förståelse för vilka faktorer som finns för att stötta och främja muntlig språkutveckling i de yngre åren. Intresset för problemområdet uppstod efter att vi upplevt och uppmärksammat liknande brister på våra VFU – platser. LÄS MER

  4. 4. Mångkulturella perspektiv i bildundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emelie Tillberg; Mirjam Touman; [2021]
    Nyckelord :Bildundervisning; Interkulturalitet; Mångkulturellt.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt kom till grund av egna intressen av hur den svenska skolans bildundervisning genomförs utifrån ett interkulturellt förhållningssätt. Vi började reflektera kring ämnet när vi båda upplevde att det fanns en brist på mångkulturellt innehåll i bildundervisningarna på våra VFU platser. LÄS MER

  5. 5. iPads i förskolan : Användningsområden samt pedagogers förhållningssätt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Alicia Persson; Celina Åkesson Svanberg; [2019]
    Nyckelord :ipads; digitala verktyg; multimodalt lärande; interaktion; kompetens; mediering; förskola; barn;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med vår studie är att undersöka ”pedagogers förhållningssätt till iPads och hur de använder dessa i förskoleverksamheten”. Forskningsfrågorna som vi utgår från är ”hur beskriver pedagoger sitt eget förhållningssätt till iPads?” samt ”hur används iPads i förskoleverksamheten? ”Under vår studietid har vi upplevt den framfart som arbetet med digitala verktyg, främst iPads, haft. LÄS MER