Specialpedagogisk handledning : Pedagogers förhållningssätt i mötet med barn i behov av särskilt stöd i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Sammanfattning/Abstract Larsson Holmqvist, Pernilla (2023). Specialpedagogisk handledning - Pedagogersförhållningssätt i mötet med barn i behov av särskilt stöd i förskolan. Special educationalsupervision - Teachers ́approach towards children with special needs in preschool education.Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande ochsamhälle, Malmö universitet, 90 hp. Förväntat kunskapsbidrag Förväntat forskningsresultat av denna studie har varit att genom handledning så kan specialpedagogen stödja pedagogerna i förskolan att få syn på sitt förhållningssätt i mötet med barn i behov av särskilt stöd och på så vis stödja dem att göra synvändor. I förlängningen innebär detta att barn i behov av särskilt stöd får det stöd dom behöver för att utvecklas och lära utifrån sina egna förutsättningar. Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att belysa hur specialpedagogisk handledning kan bidra till förskollärares förhållningssätt och bemötande av barn i behov av särskilt stöd i förskolan. ● Hur kan handledning främja pedagogers kunskap om förhållningssätt och bemötande iförskolan? ● Vilka hinder och möjligheter upplever specialpedagoger att handledningen kan påverkaoch utveckla pedagogernas förhållningssätt och bemötande? Teori Den fördjupade analysen av empirin gjordes med inspiration av den kommunikationsteoretiska ansatsen (Von Ahlefeld Nisser, 2021). Metod Undersökningen är gjord utifrån en kvalitativ forskningsansats. I studien ingick det fem specialpedagoger. Alla de fem informanterna svarade på frågor i semistrukturerad intervju. Resultat Resultatet i denna studie presenteras utifrån tre olika teman Specialpedagogens roll, Handledning i praktiken och Handledningens för- och nackdelar. Den efterföljande analysen är inspirerad av hermeneutisk tolkningsansats som grundas i kommunikationsteorin, tidigare forskning och litteraturgenomgång. Specialpedagogiska implikationer Utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv är studien viktig då den belyser olika områden och upplevelser kring det handledande uppdraget. Denna studie skulle kunna bidra med att förstå hur man som specialpedagog kan handleda förskollärare i förhållningssätt och bemötande av barn i behov av särskilt stöd i förskolan. Studien visar på hur viktigt det är att ha ett bra förhållningssätt och bemötande när man arbetar med människor. Nyckelord Bemötande, förhållningssätt, förskola, handledning,

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)