"Frånvaro, idrottsämnets största utmaning?” : En intervjustudie om flickors ickedeltagande

Detta är en M1-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka varför fem flickor på en gymnasieskola uteblir från undervisningen i Idrott och hälsa 1. Frågeställningarna som vi valt att ta reda på är följande: Hur tänker eleverna om innehållets betydelse för deltagande? Hur ser eleverna på samundervisning och deltagande i ämnet idrott och hälsa? Vad motiverar eleverna att delta i idrott och hälsa? Denna studie har gjorts med en kvalitativ ansats, då intervjuer med fem flickor genomförts på en gymnasieskola. För att analysera intervjuerna så har studien utgått ifrån två teoretiska utgångspunkter, motivationsteori och Antonovskys begrepp KASAM. De huvudsakliga resultat som studien visar kan delas upp i tre delar, innehåll, genus och motivation. Resultatet visar på att innehållet spelar stor roll till varför elever väljer att inte delta i undervisningen, innehållet är ofta bollspel vilket många elever kan känna sig obekväma med. Bollspelet i sin tur generar könsmönster som upplevs av flickorna som jobbiga, då de känner sig exkluderade i undervisningen. Pojkarna tar ofta mycket plats och får sin vilja igenom när de uttrycker vad de vill göra på lektionerna. De intervjuade flickorna tror att särundervisning skulle göra att deltagandet blev större, men att en förändring i lektionsinnehållet skulle vara bättre. Till sist så handlar ickedeltagandet om amotivation då eleverna inte känner någon mening med att delta, flera elever uttrycker att om de själva fått välja innehåll och satt upp mål så skulle de vara med i större utsträckning. De slutsatser som dras av denna studie är följande: Innehållet förstärker normerna Krav på prestation hindrar elever att delta Flexibilitet av lärarna är viktigt, att variera innehåll resulterar troligen i ett högre deltagande Lärare är bra på yttre motivation men glömmer att uppmärksamma vad varje individ vill uppnå. Mer fokus på inre motivation hade troligen ökat deltagandet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)