Sjuksköterskors transkulturella kompetens i omvårdnadsarbetet : En litteraturöversikt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Avdelningen för omvårdnad

Sammanfattning: Globalisering och ökad invandring i västerländska populationer har sänkt de hinder som en gång delade kulturer, såväl nationellt som internationellt. Sjuksköterskor och andra vårdgivare är enligt lag skyldiga att tillgodose patienten med korrekt information, samt ge känsla av trygghet som bygger på patientens självbestämmande. Syftet med denna litteraturöversikt var att belysa sjuksköterskors upplevelser av transkulturell kompetens i omvårdnadsarbetet. Litteratursökning gjordes i tre databaser PubMed, Cinahl samt PsycInfo. Samtliga artiklar (14) granskades vetenskapligt, analyserades och sammanställdes. Resultatet redovisades genom fyra teman: upplevelser av kompetens, kommunikationshinder, närståendes påverkan i möten samt kulturella skillnader. Det fanns en avsaknad av utbildning gällande verktyg i det transkulturella mötet för att kunna identifiera de barriärer som kunde komma att uppstå. Sjuksköterskor upplevde svårigheter med att förstå samt att göra sig förstådda i mötet med individer med annan kulturell bakgrund. Närstående upplevdes av vissa sjuksköterskor som ett hinder, medan andra såg dem som en tillgång till ökad förståelse och medvetenhet. Genom att inte endast fokusera på kulturella skillnader utan att dessutom finna likheter, kunde sjuksköterskor övervinna de barriärer som ofta uppstod. Författarna till denna litteraturöversikt anser att det bör läggas större vikt på transkulturell medvetenhet i sjuksköterskans grundutbildning samt i den utbildning som erbjuds på arbetsplatsen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)