”Jag blev bibliotekarie genom att arbeta” : En alumnundersökning om kandidat- ochmagisterutbildningarna i biblioteks- och informationsvetenskap vid Umeå universitet

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Monica Pettersson; Therese Pettersson; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Inför höstterminen 2007 förändrades grundutbildningen i biblioteks- och informationsvetenskap vid Umeå universitet, men någon alumnuppföljning har aldrig gjorts. I denna kandidatuppsats utvärderas utfallet av lärosätets nya kandidat- och magisterprogram utifrån alumnernas etablering på arbetsmarknaden samt värdering av utbildningarnas färdighetstränande inslag och relevans i arbetslivet. Studien genomfördes nov-dec 2013 i form av en brevenkät, vars svarsfrekvens uppgick till 71 procent (n=77). Cirka åtta av tio respondenter har haft ett utbildningsrelevant arbete sedan studietiden. De flesta alumner bor kvar på utbildningsorten, vilket enligt dem orsakar hög konkurrens på den regionala arbetsmarknaden. Cirka åtta av tio respondenter har idag arbete som sin huvudsakliga sysselsättning, och av dessa har åtta av tio alumner ett arbete som överensstämmer med utbildningen. Alumnerna med utbildningsrelevanta arbeten arbetar främst som bibliotekarier inom kommunal sektor samt är i mycket hög grad nöjda med sina arbeten. Åtta av tio respondenter var ganska eller mycket nöjda med kandidatprogrammet och tidigare studenter på magisterprogrammet var något mer nöjda. Nio av tio respondenter ville dock utöka praktikens kvantitet och även förbättra färdighetsträningen i bl.a. undervisning och läsfrämjande verksamhet. Särskilt folk-, skol- och barnbibliotekarier ansåg att utbildningen gett otillräcklig förberedelse i förhållande till yrkesrollens krav. Om valet skedde idag skulle något fler än hälften av respondenterna påbörja kandidat- och magisterprogrammen igen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)