Kuppa kuppen : En fallstudie av planerad kommunikation, där långsiktig plan möter kortsiktig strategi

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier; Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

Sammanfattning:

I en alltmer konkurrensmässig värld, där synbarheten blir allt viktigare, fyller public relations en viktig funktion i hur företag finner och behandlar relationer till sina följare. En ny trend är att utelämna information i kampanjer för att skapa förvirring och därmed få nyhetsvärde. Branschen är delad i huruvida detta är ett etiskt korrekt tillvägagångssätt. I denna studie undersöker vi, genom en fallstudie, hur kampanjer av detta slag dels ser ut men även planeras med syfte att skapa förståelse för eventuella för- och nackdelar med tillvägagångssättet. Studiens teoretiska inramning bygger på att med hjälp av förståelse kring kampanjplanering, medias dagordning och vikten av förtroende, ge insikt i hur en PR-kampanj skapar värde genom uppmärksamhet. En enkätstudie och en intervjustudie genomfördes för att på ett både elementärt och djupare plan få inblick i hur kampanjer av detta slag planeras, genomförs och mottas. Studiens resultat visar att flexibilitet i genomförandet av en kampanj är viktigt för att kampanjen ska nå målen, att ta plats och skapa uppmärksamhet i media. Resultaten stärker även att det finns både för- och nackdelar i att dölja sin avsändare. Studien har aktualiserat förståelse för att planeringen måste vara flexibel i relationen till beställare, mål och medielandskapet, detta för att kampanjen ska uppnå det den initialt ämnade åstadkomma. Mottagarnas nyfikenhet kan vara en accepterad pjäs att spela på eftersom en dold och oviss sändare skapar uppmärksamhet genom intresset att besvara nyfikenheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)