Kommunalisering av skolan - En argumentationsanalys om den svenska skolans kommunalisering

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: I denna uppsats har en diskussion förts om kommunaliseringen av den svenska skolan. Studien använder sig av en argumentationsanalys på både dåtida och nutida argument om kommunaliseringen samt kartlägger skolans förändring som ägde rum 1991. Carol Bacchis WPR-analys används på regeringens proposition om att kommunalisera skolan från 1989. Argumenten som framfördes vid tiden för propositionen handlade främst om ineffektivitet, bristfällig kvalitet och en ouppfylld potential, vilket kommunal styrning ansågs kunna lösa. Den nutida argumentationen grundas i olika syn på begreppet likvärdighet. Kommunal styrning av skolan ansågs definiera likvärdighet som individualisering, medan statlig styrning definierade likvärdighet som mer ekonomiskt och resurs- och utbildningsinriktad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)